söndag 17 maj 2020

Lite tankar om vår samtid




Ännu stormar det kring "Kungen av Kungsan" eller kanske "Torsken på Östermalm" är mer passande nu och har vi riktigt jävla tur kommer han att åtalas och dömas för aktsam våldtäkt och inte bara sexköp.
Det har han ju i riksomfattad television redan erkänt. 
"Sexköp" förresten... Vilket jävla ord, ungefär som "Hemfridsbrott" när en man slår sin kvinna sönder och samman eller "Familjetragedi" om han dessutom tar livet av sej och familjen.
Min gissning är dock att patriarkatet kommer leverera igen och multimiljonären Paulo Roberto får betala de 25000 kr han redan är ålagd att betala. Det är ungefär som om jag skulle fått böta en hundring.
Det är upprörande som fan men som vanligt finns det mer och egentligen större ting att uppröras över.

Jag tänker på alla de män som i kommentarsfält uttrycker sej rent fruktansvärt om prostitution i allmänhet och Paulos "självskadebeteende" i synnerhet.
1 av 10 svenska män har köpt sex. Jag tror som sagt inte på den siffran, tror den är avsevärt mycket högre.
Jag läser allt ifrån ren beundran för PR till det sedvanliga försvarandet av prostitution med hänvisning till ex Tysklands lagliga bordeller. Ingen av dem med fungerande intellekt kan ha ägnar en enda minut åt att sätta sej in i hur även den tyska horan har det och mår.
Och sen finns det dom som nonchalerar brottet. Som kallar det sex. Som säger saker i stil med "Han kanske inte var lycklig i sitt förhållande" eller som tycker att polisen ska utreda "riktiga brott." Många av dem försvarfar PR med en sådan frenesi att det är svårt att inte undra om det inte är dem själva de försvarar och rättfärdigar.
Det är ta me fan lätt att tappa hoppet om (män)skligheten.

Hur mycket mer riktigt kan ett brott förresten bli?!
Själv tycker jag att få brott går att jämföra med människohandel.
Men många verkar tycka annorlunda.
Jag har i min egen bekantskapskrets dessvärre hört kvinnor som ser det som otrohet. Kanske till å med en mildare form av otrohet än att knulla grannen eller kollegan.
Det visar på hur lågt man rankar en prostituerad. Vilken syn man har på utsatta kvinnor.
Livet har lärt med ödmjukhet och att det fan inte är lätt att säga nåt på förhand.
Om min man legat med grannen eller kollegan så... jag vet inte.
Vet inte om jag orkat lappa ihop förtroendet igen.
Om han utnyttjat en prostituerad... aldrig i helvete.
Han hade åkt ut med pungen först.

Paulo Roberto (snygg, rik, framgångsrik och känd) visar oss som trots allt aldrig skulle tänka tanken att använda oss av människohandel att torsken inte är någon udda ljusskygg filur med dålig hållning och ännu sämre tandstatus.
Inte per automatik i alla fall.
Även om det bara är 1 av 10 män så innebär det att det är män i vår närhet.
En kollega. En bästa väninnas man. En bror. Ens tandläkare. Kanske ens man.
Det är skrämmande.

Puss/ Asta

2 kommentarer:

  1. Ligger man med grannen eller sin arbetskamrat så är det ju förhoppningsvis frivilligt knull från bägge sidor. Köper man sex så är till 99,9% inte frivilligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo men precis. Men många verkar se det tvärtom. Att med en prostituerad är inga känslor inblandad, hon är ingen mannen "attraheras av", så därför är det mer ofarligt.

      Radera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare