torsdag 19 juli 2018

Ljuvlig sommar el förödande klimateffekter?


Anneli Lodéns foto.


De flesta av oss njuter nog av sommaren 2018. Av all denna sol å värme som vi efter 2017's sommar och långa vinter och 2018s kalla vår är så utsvultna på.
Jag gör det iallafall.
Jag brukar aldrig bada i Sverige. På sin höjd en gång.
I år kan inte jag räkna till hur många gånger jag har badat.
Det är ju underbart!

Samtidigt ÄR det så klart synd om bönderna som får se sina skördar och alla inkomster brinna inne. En del så svårt att de inte ens kan föda sina djur.
Och det ÄR fruktansvärt och otäckt med alla dessa stora bränder som härjar, där miljoner går upp i rök och där människor får fly sina hem.
De allra flesta av oss har väl tänkt på klimatförändringarna?!

Att vi i större delen av världen ser skrämmande effekter av klimatförändringarna. Experter har länge, länge varnat för detta men vi... vanliga samhällsmedborgare och styrande politiker... har inte lyssnat.
Väldigt mycket är nu försent. Hur hårt vi än drar i nödbromsen.
Moder Jord slår tillbaka och krafterna kan bli förödande.

Att denna sommaren, 2018, som vi ser i vår del av världen är så otroligt varm och solig är väl däremot inte nödvändigtvis en del av klimatförändringarna?
Det är ju inte så att från  och med i år så kommer vi ha Greklandssomrar här i Norden.
Precis som en sommar kan vara ovanligt sval, ovanligt regnig så måste den ju oxå kunna vara ovanligt varm?
Ja, jag vet inte, jag frågar.
Nog för att detta är den varmaste sommaren någonsin men någon gång skulle det där gamla rekordet väl slås? Eller?
Det jag har läst om klimatförändringarna i vår del av världen är snarare mer regn.

Jag tycker inte att vi ska gå sorgtyngda med dåligt samvete.
Jag tror det mycket väl kan bli så att sommaren 2019 kommer jag inte bada en enda gång. Därför att det är för kallt. För att det bara regnar.
Men vi ska kanske ta vara på känslan. För vad denna sommaren än beror på så är klimatförändringarna här.
Själv har jag en hel del beteenden som skaver.
Flygresor till Grekland el annat sydeuropeiskt land årligen.
Köttätande.
Matsvinn.
Shoppar mer kläder än jag behöver. Inte alltid svensktillverkat heller.
Kör en å annan mil i onödan.
Jag tänker att jag efter Greklandsresan i augusti noggrant skall överväga om jag skall flyga igen.
Jag skall absolut äta mindre kött. Just köttätandet skaver av fler anledningar.
Och jag ska försöka shoppa mindre.
Jag ska verkligen, verkligen försöka.

Hur tänker du?
Puss/ Asta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare