tisdag 13 augusti 2019

Min bästis & bundis, min skatt & glädje.


Bilden kan innehålla: hund


Jag älskade, älskade, älskade Gottfrid och jag får aldrig en sån hund igen men jag ÄR nog trots allt tikmänniska.
Som tonåring hade jag väldigt mycket hand om, och gick kurser med, min mosters rottweiler Cindy. En flicka med en själ väldigt lik Märta som var min första Dogue de Bordeaux. Lynniga, skarpa, kärleksfulla, intelligenta, lojala brudar.
Samma andas barn. De skulle avskytt varann :)

Och så nu Bente då. Eller Bente-Nora som vi oftast kallar henne.
Denna flicka som är one of the kind.
Att ha tik är att ha flera hundar i ett. Det är att säkert veta att så som hunden är idag är hon med säkerhet inte om tre månader men kanske om sex.
Hormoner, hormoner, hormoner.

Just nu är Bente-Nora en dröm!
Hon är lugn och sansad. Filosoferande rent av.
Slappnar av hemma. Strosar förnöjt ute. Kopplar av men är ständigt lyhörd mot mej.
Det är som om hon efter senaste löpet plötsligt blev en förståndig dam.
Hon är pigg å glad men hittar aldrig på dumheter. Hon är ju mastiff, men otroligt lyhörd.
Med nåååågot mindre erfarenhet av tikar och Dogue de Bordeauxer hade jag jublat.
Nu vet jag att även denna fas kommer passera.
Men njuta kan man ju göra ändå. Medans det varar.

Jag är så stolt över vad vi har åstadkommit tillsammans Bente-Nora å jag.
Det kan jag väl få unna mej så här en månad innan vi ska gå kurs igen? Vardagslydnad, och skämma ut oss.
Hon är en helt annan hund än den hon var i december när jag hämtade henne.
Jag är oxå en helt annan.
Vi är så bra för varandra!
Våra själar hookar in i varandra på ett sätt jag aldrig känner med människor.
Hon är min bästis & bundis.
Hon är min skatt & glädje.
Hon är mitt allt. Och jag är hennes allt.
Det är fantastiskt att få vara någons allt.
Jag vill frysa tiden, jag vill att hon ska vara ung å frisk och med livet framför sej alltid. Jag kommer inte stå ut med att mista henne.

Linda... Bentes uppfödare... jag älskar dej för att jag fick förtroendet att guida denna flicka genom livet. Jag är dej tacksam. Varenda dag för att hon... just hon... kom till mej. Och du ska veta att hon med all säkerhet är Västsveriges mest omhuldade hund.

Puss/ Asta

Bilden kan innehålla: hund, utomhus, natur och vatten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare