torsdag 8 augusti 2019

För närvarande



Jag har, för närvarande, ingen kontakt med min pappa.
Jag skriver för närvarande trots att det inte finns något tidsbestämt över det alls.
Det är inte det att han är iväg i fjärran land eller förhindrad att träffas så vi har ett datum när det inte är för närvarande längre.
Jag antar att jag inte står ut med tanken på att det är för evigt bara...
Jag vet många... så sorgligt jävla många... som inte har kontakt med någon av sina föräldrar (oftast pappan) på välgrundade orsaker och som uttrycker en sådan lättnad.
Äntligen! lixom.
Det kan han ha, gubbjäveln.
Jag känner mej befriad.

Jag känner inte så. Det är en stor, stor... stooor... sorg för mej.
En sorg jag har svårare att hantera än att jag har en skitrelation med min mamma.
Jag hoppas alltid att det ska lösa sej.

Jag ska inte gå in på varför vi bröt med varann senaste gången, det känns för privat, men vi gav och tog båda två kan jag tycka med lite perspektiv.
Jag var inte snäll!
Jag har valhänt sträckt mej efter honom på olika sätt men han vill inte mer och kanske är det egentligen det bästa även om jag har svårt att acceptera det.
I grunden finns ju nåt större och nåt djupare.
Vad jag behöver. Vad han inte kan (eller vill) ge.
Det får man väl bara ta och acceptera. Hacka i sej. Även om det är ens förälder.
Jag kan, om jag ställer mej utanför alltihop, förstå varför.
Jag har så svårt för det bara. Min pappa är som en evig kärlek för mej.
Jag stampar mentalt med foten, sliter i håret och skriker:
Men jag VILL att han ska älska mej.
Se mej.
Välja mej.
Vara stolt över mej.
Jag VILL!!!

Det är så barnsligt, och jag är halvvägs till hundra. Kanske i klimakteriet, påväg mot ålderdom.

Han fyller sjuttio år imorgon.
Det känns absurt att inte få vara med och fira den dagen.
Vissa dagar är värre än andra att inte ha kontakt. Vissa dagar tänker jag mer på honom. När det närmar sej hans födelsedag. När jag fyller år.
Jul å fardag å fina försommardagar när han och jag skulle kunnat sitta på en uteservering och dricka öl och snicksnacka så som vi har gjort. Andra år.
Och visst har jag tänkt (massor), så här dagarna före hans födelsedag, att jag kanske skulle försöka igen? Skriva ett par rader? Köpa en present? Kanske rent av åka dit?
Men nej, det finns inga tecken alls på att han skulle vilja det.
Inte ens med bästa välvilja, med den naivaste blicken, finns det såna tecken.
Enda stället vi inte stängt ute varann är Instagram och där svarar han aldrig på kommentarer, gillar aldrig mina bilder. Det finns inget tecken på intresse av mitt liv eller försoning. Han bara lever på...
Och det kanske får honom att framstå som jävligt osympatisk?
Jag vill inte ni ska tänka så. För det ÄR osympatiskt, men det finns annat med.
Han är charmig. Rolig. Snygg. Full i fan. Gråter när han blir rörd (precis som jag.)
Det finns andra sidor. Som jag har sett. Som jag vet finns.

Tänk om någon av oss dör? Om det blir förevigt försent och inte alls något för närvarande. Jag är så rädd för det. 

Om du mot förmodan läser pappa. Bli inte förbannad för att jag "lämnar ut," den enda jag verkligen lämnar ut här är mej själv. Grattis på födelsedagen. Jag älskar dej. Alltid.

Puss/ Asta

2 kommentarer:

  1. Det är svårt med föräldrar när det inte fungerar.
    Man har väl lite fostrats att man ska älska sina föräldrar oavsett.
    Men om man inte blir älskad tillbaka då som barn?
    Vad gör man då?


    Du har din pappa och jag hade min mamma, hon valde bort mig och mina bröder.
    Ville sällan ha med oss att göra.
    Jag som enda dottern försökte gång efter annan ha kontakt med henne för jag ville så väldigt gärna ha en "normal" mamma och att mamma skulle visa att hon faktiskt älskade mig.
    Jag stod ut med så mycket skit genom åren för att vara henne nära men det brast alltid, det gick aldrig.

    Sista gången jag pratade i telefon med henne, då jag än en gång lite trevande försökte och tänkte att den här gången kanske det går, då sa hon till mig att hon aldrig mer ville att jag skulle ringa henne.
    Det var hennes sista ord till mig.

    Året efter fick jag besök av polisen en sen kväll som berättade att min mamma hittats död i sitt hus.
    Det var helt overkligt för mig.
    Jag och min yngre bror åkte ner och såg mamma på bårhuset.
    Jag fick en chock för jag kände inte igen henne och insåg att jag inte sett henne på 16 år, inte sen mormors begravning.

    Det var en mycket konstig sorg jag kände, jag sörjde egentligen inte att mamma var död, mer det som kunde ha varit som aldrig blev och aldrig kommer att bli.
    Nu har det gått ca 2 1/2 år sedan hon dog och idag känns det bara skönt att hon inte finns mer för jag behöver aldrig fundera över om vi skulle kunna ha en fungerande kontakt mer.
    Det känns som en befrielse...

    Nu kanske inte detta hjälper dig men det är oerhört påfrestande att i princip slå knut på sig själv för att "duga" och ingenting man gör ändå hjälper eller blir bättre.
    När man hela tiden blir ledsen och besviken.
    Är det då värt det?

    Så här långt efteråt när jag tittar tillbaka på alla mina försök att få kontakt med mamma och hela tiden bli sviken så måste jag säga att jag önskar att jag gett upp långt innan jag gjorde det så jag slapp gå genom och höra alla ord hon sa.

    Nu var säkert min mamma sjuk på något sätt, hon hade väldigt markanta narcissistiska drag vilket skulle kunna vara en förklaring men tja jag vet inte.

    Det jag vill säga är försök inte på bekostnad av ditt själsliga mående, du är viktigare än så!

    Varm Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du delar. Blir otroligt berörd. Jag har ju en mkt komplicerad relation till mamma med. Det är så sorgligt, fatta va de går miste om. Och för mej som mamma helt ofattbart, jag skulle göra ALLT för mina ungar. Men de är oxå en produkt av sitt, jag tänker att ingen är med mening en kass förälder. Kram

      Radera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare