söndag 23 juni 2019

Hur ser du på bitterhet?



Min mormor var mycket. Hon var vår familjs stora matriark.
Den kärleksfulla. Den samlande. Den som fixade allting.
Herre gud vad hon fixade. Allt ifrån familjemiddagar till att nattetid hämta ut pengar i bankomaten för att hennes kriminella barnbarn stod i skuld till än mer kriminella människor. Ta hand om sina alkoholiserade döttrar.
Stå ut med en dement make och därefter sorgen som hon aldrig tog sej ur.
Mormor var mycket. Jag älskade henne och jag var ofta så arg på henne.
Välförtjänt ska jag säga. Mycket välförtjänt ilska.
Men jag har aldrig haft någon, varken förr eller senare, som brytt sej mest om mej. Som älskat mej så ovillkorligt.
När jag tänker på mormor så... och förlåt om det låter elakt... så är bitterhet det ord som kommer upp klarast.
Herre jävlar så bitter min mormor var. På allt. På livet självt.
Bitter på allt och alla. Vänner och fiende. Kända och främlingar.
Alltid, alltid snörpte hon på munnen och hade nåt nedlåtande att säga.
Hur bra allting än var här o nu visste mormor med säkerhet att det skulle gå åt helvete... förr eller senare.

Länge var jag så rädd för den där egenskapen. Att ha blivit smittad. Att bära på den själv. Bitterheten. Jag kunde inte tänka mej en mer oattraktiv egenskap.
Jag ville inte vara avundsjuk. Inte svartsjuk. Inte messnäll. Inte rädd. Men jag ville VERKLIGEN inte vara bitter.
Med åren har jag ändrat inställning till bitterhet.
Bitterhet är för kvinnor en högst relevant reaktion på omvärlden.
Vi HAR jävligt mycket att vara bittra över.
Nu kan jag tycka att med allt som är, hur det faktiskt är att vara kvinna, vore det väl jävligt korkat... infantilt... att inte vara bitter?!
Men det är oxå skillnad på bitterhet och bitterhet.

Befogad bitterhet som ett svar på... jag vet inte... orättvisor i samhället, ett kasst äktenskap, usel lön, otacksamma ungar (eller föräldrar) eller vad det nu må vara känner jag ingen som helst rädsla för att "drabbas" av.
Däremot den andra sorten... mormors sort... den där att ständigt gå runt och se fientligt på sin omvärld den vill jag inte ha. Så vill jag inte va. Och likt förbannat känner jag att jorå... äpplet faller inte så himla långt från päronträdet.
Jag går ofta runt och muttrar tyst å ilsket i mitt huvud.
Tänker ut utskällningar som jag vill ge en uppsjö av människor. Ord för ord. Dräpande. Slagkraftigt. Elakt.
Ibland även rena hämndaktioner.
Surar. Biter ihop tänderna. Glömmer att jag är ledig, solen skiner och jag har det förbannat bra.
Ofta.
Och så vill jag inte vara. Den sorts bitterhet vill jag inte ha i mitt liv eller i mitt blodomlopp.

Det låter som om jag är en fruktansvärd människa!
Jag har charmiga och älskvärda egenskaper oxå... jag lovar.
Men det där med prägling under uppväxten är tunga grejer. Tyvärr.
Det krävs hårt jobb att bryta. Men jag vill inte att mina barnbarn efter min död ska säga: Mormor/ Farmor hon var ju så... så bitter.

Puss/ Asta

2 kommentarer:

  1. Jag känner så igen mig i det du skriver men i mitt fall handlar det inte om min mormor utan om min mamma. Bittrare människa kan man liksom inte komma över/från. Skillnaden är väl kanske att din mormor i grund och botten älskade dig, min mamma älskade aldrig mig. Å nu är hon sen strax över två år död och begraven.

    Det jag upplever är att jag aldrig velat vara som mamma. Jag har kämpat hårt för att inte bli som henne och på något vis tycker jag att jag lyckats. Har lugnat ner mitt temperament som var mycket hetare när jag var yngre (morsan brann alltid på tre röda oavsett vad det handlade om), har aldrig haft ålderskris ( morsan var 25 tills jag var typ långt över den åldern och jag fick aldrig säga mamma i officiella sammanhang utan skulle säga hennes namn), jag har älskat och funnits för mina barn oavsett hur omständigheterna sett ut och gör det fortfarande även mitt högst gudomliga barnbarn (mamma brydde sig varken om oss barn eller barnbarn).

    I det mesta har jag jobbat för att inte bli lik henne, och ja , jag har haft drag av henne-generna du vet.
    Något som jag aldrig vill bli är bitter som hon var. Allt var hela världens fel men själv hade hon aldrig något personligt ansvar för allt som hände henne, nä dit vill jag aldrig hamna. Så det jobbar jag med och jag tror inte med tanke på den person jag blivit att jag kommer att sitta som gammal och vara bitter på allt och alla i hela livet.

    Men som sagt, arbete med sig själv krävs konstant om man inte vill följa i gamla fotspår, upprepa gamla mönster. Det krävs en del att bryta cirklar/cykler!

    Kram och lycka till och ha en fortsatt fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Spännande att läsa din historia. Stor igenkänning. Min mamma är inte bitter men väldigt egocentrisk. Vi har minimal kontakt. Tyvärr men oxå nödvändigt.

      Radera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare