måndag 17 juni 2019

Asta recenserar "Tjänarinnans berättelse" av Margaret Atwood


Tjänarinnans berättelse (pocket)

Som fanatisk beundrare av tv serien Handmaids Tale var jag ju så klart tvungen att läsa Margaret Atwood's "Tjänarinnans berättelse" från 1985.

Tv serien bygger på boken, romanen sträcker sej till säsongs 1 avslutning.
Giliead som en gång var USA styrs av kristna fundamentalister i en dystopisk berättelse där fertila kvinnor har en enda funktion, att föda barn. De rekryteras som Tjänarinnor och utnyttjas hänsynslöst. Deras tidigare liv tas ifrån dem.
Hela samhället styrs efter strikta gammaltestamentliga lagar.
I "Tjänarinnans berättelse" berättar Offred om sitt nuvarande liv och det som togs ifrån henne.

Kanske hade jag tyckt bättre om boken om jag inte sett (och älskat) serien?
Kanske hade jag inte förstått den alls?
Det är mycket som inte nämns eller förklaras i romanen.
June, som Offred egentligen heter, är inte riktigt samma person i romanen som i tv serien. Feminismen och systerskapet är inte alls lika tydligt.
En hel del kvinnosyn som kommer ur June känns omodern... vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att den skrevs av en fullvuxen kvinna för över trettio år sedan?

Jag har läst en roman tidigare av Margaret Atwood, "Rövarbruden" och var jag minns var jag inte helt förtjust i den heller.
Denna roman är rolig att ha läst, just på grund av att jag dyrkar serien, men i övrigt lämnar den mej ganska besviken. Faktiskt.
Den får godkänt, en sval 3:a. Inte mer.

Puss/ Asta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare