söndag 19 april 2020

Bokhylla

Ingen fotobeskrivning tillgänglig.

Halvvägs (nej det är  mer) in i vardagsrumsrenoverandet har jag ikväll dammat av bokhyllan och satt tillbaka alla böcker. Har en vitrindel där bland annat denna rad av (en del av) favoriterna står.
Glaset fick skuras.
Jävlar det måste ha varit åratal med svingat hunddregel som torkat in där.
Bokhylla verkar inte vara en särskilt trendig inredningsdetalj numera.
Har sett tusentals inspirationsbilder av vardagsrum sista tiden och väldigt få med bokhylla.

För mej är böcker otroligt viktigt. De har en nästan lite helig status som jag inte vet vad den kommer ifrån. Det är exempelvis väldigt svårt att slänga böcker.
Nu har jag ändå gjort det, slängt en del böcker där ex nån av hundarna tuggat sönder halva omslaget eller där Noah som liten slitit ut första kapitlet.
Men jag har sparat mycket skit oxå. Sånt jag läste när jag var ung. Virginia Andrews "Vindsträdgården" som ett exempel.
Eftersom litteratur är viktigt för mej vill jag att det ska synas. Ha en central plats i mitt hem. Hade jag haft ett riktigt stort vardagsrum skulle jag ha gjort en biblioteksvägg och klätt hela med böcker från golv till tak.

Jag älskar att syna människors bokhyllor.
Ingenting säger så mycket om en människa som böckerna hon läser.
(Och om nån synar mej är det alltså "Vindsträdgården" de ser...)
Det får gärna spreta lite. Det tycker jag är härligt och lite spännande.
Psykologiböcker blandat med deckare, kioskvältare bland svenska klassiker.
(Ahh, vad jag önskar att jag hade läsare som kommenterade nu och som kunde skriva vad de gillar för böcker, om de har bokhyllor, om de oxå snokar i andras bokhyllor och vad det i så fall säger om vårt själsliv.)

På min topp 10 ever finns (inte i ordning) ...

Vilhelm Moberg "Utvandrarna."
Johannes Ayuru "De kommer drunkna i sina mödrars tårar."
Sara Stridsberg "Kärlekens Antarktis."
Jonas Gardell "Till minne av en villkorslös kärlek."
Fredrik Backman "Björnstad."
Vibeke Olsson "Molnfri bombnatt."
Jodi Picoult "Små stora saker."
Åsa Linderborg "Mig äger ingen."
Majgull Axelsson "Ditt liv och mitt."
Malin Persson Giolito "Störst av allt."

Puss / Asta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare