fredag 3 april 2020

Är du lönsam lilla vän?



Förtroendet för Stefan Löfven och Socialdemokraterna ökar samtidigt som det sjunker för framförallt Jimmie Åkesson och Sverigedemokraterna.
Jag orkar inte känna mer än en trött glädje över det för jag är hyfsat övertygad om att när det väl är 2022 och valdag är Coronaviruset sedan länge sedan glömt och så även behovet av erfaret ledarskap och resurser till sjukvården.
Dem av oss som överlever det här viruset kommer att känna sej för evigt osårbara och då... då växer populismen och egoismen igen.
Det är ren logik och knappast något man behöver en spåkula för att kunna uttala sej om.
Just nu existerar ingenting annat än Corona.
Inga flyktingar som bankar på Europas ovälkomnande dörr.
Inga klimathot. Inga gängkrig. Inga barn som svälter i Afrika.
Bara Coronaviruset.

Det är liiite vilsamt måste jag säga att få ta paus från skräniga sd väljare överallt på nätet. Jag skulle inte vilja säga att de är obefintliga men de är onekligen inte alls lika många.
Men en och annan finns det som i trogen "sdsvansanda" vrider vilket ämne som helst till att handla om rasism.
Jag svarade en kvinna idag på Facebook som ondgjorde sej över att hennes gamla föräldrar som arbetat i hela sitt liv kanske om de blev sjuka skulle nekas vård medan det finns de som aldrig bidragit med en enda skattekrona går före.
Det är en populär mening från just sd väljare. Ett argument de tycker sitter bra.
Jag har funderat över det där argumentet många gånger förut för det kör de som sagt vad det än gäller. Sjukvård, tandvård, pensioner, lägenhetskontrakt, socialhjälp.
Det finns en märkvärdigt elitistisk (med tanke på egen utbildnings och inkomstnivå) inställning här.
Man måste alltså ha bidragit... mycket och länge... för att ha rätt att ta del av samhällets trygghet. Den som bidragit mest och längst förtjänar alltså störst del av kakan?
Eller?
Jag frågade den här kvinnan ungefär så här: Gäller din irritation över "dem som inte bidragit" bara flyktingar eller menar du alla?
De med intellektuell funktionsnedsättning? Hemmafruar? Trettioåringar som läser på universitet? Kraftigt rörelsehindrade?
Det finns massor av människor som kostat mer än de de faktiskt dragit in till staten. 

Jag fick inget svar.

Är du lönsam lilla vän?
Jag tycker det låter som ett fruktansvärt samhälle.
Det är väl det enda positiva i den  här krisen vi nu genomlider att vi inte har Jimmie Åkesson som statsminister!
Jag antar att respiratorer då skulle delas ut efter härkomst och skattesats och inte efter behov.

Puss/ Asta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare