onsdag 19 februari 2020

Asta recenserar "Vargen" av Katarina Wennstam

Vargen (inbunden)

Jag har läst "Vargen" av Katarina Wennstam.

Så här står det på baksidan:
En dag blir mardrömmen verklighet: en ung kvinna rapporteras försvunnen efter en fest. Polisen Charlotta Lugn ger sig in i det medialt uppmärksammade spaningsarbetet, och upptäcker snart spår som leder till cybervärldens mörkaste vrår. Samtidigt befinner sig advokat Shirin Nouri i en rättegång som blir en av hennes svåraste prövningar: en man erkänner att han dödat sin flickvän, men hans ombud gör ändå allt för att han ska gå fri.
I spänningsromanen Vargen berättar Katarina Wennstam om ett samhälle där rättvisan gör skillnad på män och kvinnor, och där den mediala cirkusen utnyttjar spektakulära brott för att skapa maximalt intresse. En dag kommer vargen, men lyssnar någon på varningarna? 


Jag har svårt för att recensera den här romanen... eller deckaren kanske jag ska skriva för jag vet att jag inte gör det rättvist.
Boken låg på jobbet och jag läste ut den på en natt. Medan jag var där.
Det är den andra boken jag läser av författaren.
Jag gillar Katarina Wennstam jättemycket som person (den person man ser i offentligheten, vi är inte bästis & bundis på riktigt.)
Hon är vass, hon är intelligent och hon är kompromisslös när hon debatterar mäns våld mot kvinnor, dess orsaker och dess verkan.
Mycket av detta kommer igen i hennes romaner, inte bara i handlingen utan också i hennes språk och ordval.
För DET tycker jag mycket om henne.
Men alltså jag gillar inte genren deckare.
Det känns som om jag läst det förut, trots att jag inte läst särskilt många renodlade deckare i mitt liv.
Spröd försommargrönska, ond bråd död, en mördad ung kvinna gömd i buskagen. Symbolik. Oroliga föräldrar. En förövare som inte är den man tänkt sej (och det vet man hela tiden.)
I Wennstams romanserie är huvudkaraktärerna starka kvinnor. Det gillar jag, men även det har jag läst förut.
Det är helt enkelt inte min grej.
OM det är ens grej är det säkert en bra roman och en spännande historia.
Men mitt betyg måste ändå ske utifrån min läsupplevelse och då blir betyget en 3:a. Godkänd underhållning för stunden (knappt) men ingenting som jag kommer minnas eller fundera mer på.


Puss/ Asta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare