torsdag 17 september 2020

Asta recenserar "Lisa och Lilly" av Miam Lodalen

 Lisa och Lilly : en sann kärlekshistoria (inbunden)

 

Hej svejs på er. Vet ni, jag har skonat er från fyra-fem bokrecensioner nu.
Jag vet ju att det inte är era favoritinlägg och eftersom bara en av dem var lite mer än godkänt så lät jag det vara. 

Men nu kommer ni dock inte undan längre, för nu har jag lyssnat på "Lisa och Lilly" av och med Miam Lodalen.
Det är den första delen i en planerad trilogi som skall skildra homosexuellas livsvillkor under 1900 talet.
"Lisa och Lilly" är en roman som bygger på en verklig kärlekshistoria och som har föregåtts av omfattande  research.
De är båda femton år, bor i Stockholm i arbetarkvarteren på Söder och året är 1911. 

Lisa och Lilly smiter hemifrån och möts första gången en varm sommarkväll på en hemlig dans vid Årstaviken. Ögonblicklig passion uppstår och en svindlande förälskelse tar vid. Men i början av förra seklet hade unga kvinnor inte stort frihetsutrymme, allt som var roligt och spännande var förbjudet och samkönad kärlek bestraffades med döden.
Lisa förväntades hjälpa mor med hushållsarbete och passning av småsyskon, inte ränna omkring utomhus själv och i synnerhet inte på kvällstid.
Men känslorna går inte att hejda och de två flickorna hittar sina sätt att mötas och trotsar alla regler för att få vara tillsammans.
Ett år efter deras första möte finner man deras sammanbundna kroppar i Hammarby sjö. 

Jag avslöjar slutet här för det gör romanen i sin inledande prolog.
Tyvärr skulle jag vilja säga. Jag hade önskat att få läsa romanen utan den vetskapen och med ett litet hopp om att de unga, förälskade skulle finna en lösning.
Kanske är det den vetskapen som gör att jag boken igenom har en ångestklump i magen. Att det knyter sej varje gång Lisa trotsar sina föräldrar, inte kom hem om natten, riskerar att avslöja detta oerhörda... att hon åtrår en annan ung kvinna.
Ändå, jag älskade "Lisa och Lilly."
Det är intressant att ta del av vardagslivet för arbetarklassen vid den här tiden, läsa om Sverige för så länge sedan och kärleken mellan Lisa och Lilly är vacker å med våra ögon oskuldsfull.
Det är en viktig del av vår historia. För bara drygt hundra år sedan kunde kärlek resultera i dödsstraff.
I många länder i världen är det så ännu. 

Boken får en stark 4:a i betyg. 

Puss/ Asta



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare