onsdag 4 oktober 2017

Att tämja Mr Latmask

Anneli Lodéns foto.

Okej. Så löpning är billigt, tillgängligt och bra för kroppens alla muskler.
Det hjälper hjärnan med inlärning, koncentration och minne.
Det höjer förmågan att hantera stress och det är en fantastisk medicin mot ångest å depression.
Och ändå. Ändå är det så jäkla svårt, både att börja å att hålla i.
I mitt fall handlar det om att tämja Mr Latmask och DET är verkligen inte enkelt.
Honom har jag varit gift med i ett helt liv.

Här är min Mr Latmask vanligaste undanflykter till att springa...

Det är för varmt

Det är för kallt

Det regnar

Det blåser

Jag behöver vila

Hunden måste ut

Jag hinner inte

Jag har jobbat

Jag ska jobba

Jag orkar inte tvätta håret igen

Håller jag inte på att bli sjuk?

Jag måste se det här viktiga på tv.

Jag måste skriva ner det där viktiga blogginlägget medan jag har det i huvudet. 

Leka? Ville du leka Noah? Ja, men vad kan vara viktigare? 

Imorgon. Det passar bättre i morgon. 

Nästa vecka. Då jävlar.  

Jag håller verkligen inte med Paulo Roberto i särskilt mycket men som han säger, om man bara ska springa när vädret är vackert och allt känns tipp topp då blir det inte många tillfällen.

Ibland är Latmasken lite listigare och använder mer slipade argument, typ...

Men alltså, du vet ju oxå att du egentligen springer för att bli smal å snygg. Har du verkligen inte kommit längre? Varför är det så viktigt?

Du kommer ändå att sluta snart. Du håller ju inte i någonting i längden, du har världsrekord i konsten att tappa motivationen. 

Hur gammal är du? 48? Snart kan du inte springa mer i alla fall. Du skulle börjat för tjugo år sedan. 

Just i dag är jag stark. Just idag står det Asta- Latmasken 7-0.

Puss/ Asta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare