söndag 6 mars 2016

Skulle Jimmie fått samma vård som mina övriga patienter?

En fråga bara, skulle du vårda Jimmy Åkesson med samma empati som dina övriga patienter? Har vi yttrandefrihet i Sverige? Ska vi kanske förbjuda det?

Jag fick en anonym kommentar. Något säger mej att frågan inte är ställd som en öppen fråga utan att den insinuerar något annat. En trång åsiktskorridor kanske. En hetsjakt på "Sverigevänner." Rätten att få vara rasist.
Men jag ignorerar min känsla och väljer att svara på dina frågor. Det är inte en fråga. Det är tre.

Alla som arbetar i vården... eller med människor över lag skulle jag tro... vet att precis som i övriga livet finns det de patienter som man känner mer för och de man känner mindre för.
Det ingår i min profession att vårda alla som jag har ansvar för. Jag kan inte välja ut patienter som jag finner sympatiska eller välja bort patienter som jag inte finner så.
Det innebär att jag, om jag var tvungen skulle vårdat även Jimmie Åkesson.
Jag har vårdat patienter som jag funnit obehagliga förut. Öppet rasistiska, allmänt kraviga, hotfulla, mansgrisiga patienter.
De har fått sina läkemedel korrekt kontrollerade. De har fått hjälp med sin hygien och allmänna omvårdnad. Jag har rondat dem med doktorn och tagit upp de frågeställningar jag har kring deras ohälsa. Jag har bemött dem korrekt.
Min empati kan däremot ingen patient eller arbetsgivare i världen kräva.
Vården skall vara jämlik så tillvida att varje patient har rätt till samma vård utefter evidens och beprövad vetenskap men sedan tar det mänskliga vid.
De patienter som jag finner osympatiska får ett kortare, kyligare och mer korrekt bemötande.
Jag anstränger mej mindre för det lilla extra och vården idag behöver desperat att personalen gör det lilla extra.
Det finns mycket vårdpersonal gör för patienterna som vi inte är skyldiga att göra.
Knutar vi slår på oss själva för att lösa dilemman för en patient.
Låt oss säga så här att hade Jimmie Åkesson varit min patient hade jag kanske inte försökt flytta om patienter för att han skulle slippa ligga bredvid en dement herre som gärna kissar i grannsängen.

Vår attityd speglas oavsett vad vi tror om det eller vad vi önskar.
Över 90% av vår kommunikation sker via kroppsspråket.
Vårdpersonal är människor som fungerar på samma sätt som serveringspersonal, asfaltsläggare, cirkusdirektörer.
Om du med din fråga försöker antyda att jag som har problem med rasister kan vårda en sådan så borde även motsatsen fungera... rasisten kan vårda människor av annan etnicitet så är svaret inte så enkelt.
Dels kommer rasisten liksom jag inte kunna koppla på sin empati inför människor som han föraktar,
dels ÅLIGGER det sjukvårdspersonal att se till alla människors lika värde oavsett etnicitet, kön, tro eller sexuell läggning. Det åligger där emot inte sjukvårdspersonal att acceptera det motsatta.
Under min tid som sjuksköterska var jag även fackligt förtroendevald och hade vid sidan om min brosch och min namnskylt även en skylt där detta stod.
Fackföreningar är solidaritetsförbund även dem där man står upp för människors lika värde.

Till dina övriga frågor.
Har vi yttrandefrihet i Sverige?
Jag hånler lite här nu. Det är en sådan klassiker.
Ja, vi har... fortfarande... yttrandefrihet i Sverige. Vi har bara ett enda parti i Sveriges riksdag som vill bryta ner demokratins heliga pelare av religionsfrihet, yttrandefrihet och pressfrihet och än så länge står det partiet sej tack o lov slätt.
Frågar du mej så anser jag att rasism och partier byggda på rasistiska, nazistiska och fascistiska värderingar borde förbjudas eftersom deras blotta existens skrämmer människor och bryter ner sunda samhällen men än så länge får partier som Sverigedemokraterna verka under demokratins beskydd och med svenska skattemedel.
Yttrandefriheten finns och den fungerar åt två håll.
Det är tillåtet att öppna munnen och låta omgivningen förstå att man inte har särskilt mycket förstånd eller medkänsla med sina medmänniskor. Men det är oxå tillåtet att bemöta dessa åsikter.
Vad som inte är tillåtet är det som Sd's väljare med partitoppens goda minne ägnar sej åt att på nätet förtala och hota samt uppmuntra till brott.

/ Asta

8 kommentarer:

  1. Hahaha! Jag står och applåderar kära Asta! Fy fan vad du är bra!

    SvaraRadera
  2. Kanon svar! Och exakt skulle båda du och jag vårda Jimmie Åkesson så skulle vi göra det helt korrekt och professionellt eftersom det är vårt yrke men även privat så skulle vi aldrig ned låta oss till allt det hat, hot och allmänna dumheter som han och hans parti gör!! Frågor på det, anonym? Du e såå bra Asta!

    SvaraRadera
  3. En, i dina ögon "rasist" vårdar du utan empati för det åligger inte dej att vårda alla människor lika oavsett vad dom röstar på! Är inte DET rasistiskt om något?? Vem är rasist enligt dej, alla som röstar på SD? Om man säger sanningar som att Somalier har lägre IQ, det har dom bevisligen! Är man rasist om man säger negerboll? DU gör skillnad på människor och är således rasist. Sorry.

    SvaraRadera
    Svar
    1. https://sv.wikipedia.org/wiki/Rasism
      Pucko!

      Radera
    2. Haha inte ens värt att gå in i en diskussion med en sån som dig!
      Men tack för att du oxå hänger på den här bloggen, det skapar ju fantastiska inlägg!
      Pucko! XD

      Radera
  4. Asta - bravo! Och att försöka svara en rasist och förklara begreppen "demokrati och yttrandefrihet" är som alltid lite som att kasta pärlor för svin. Viljan att förstå finns nye. Eller kanske är det så att förmågan att förstå saknas? Nåväl - ditt svar var bra :) och till Anonym: Asta skrev ju precis att hon SKULLE ha givit Jimmie exakt samma vård. ÄVEN om hon inte skulle hålla med i hans åsikter. Och du: visst finns det somalier som är mindre intelligenta. Precis som det finns svenskar som är det. Hoppas du har en fin helg.

    Asta- kramar till dig

    SvaraRadera
  5. Iq-testet har förövrigt stor kritik mot sig för att det främjer västvärlden och höjer dess kunskaper som bättre än andra.

    SvaraRadera
  6. Mycket väl och sakligt formulerat Asta!! En fundering kring det där med IQ-test;
    Hur skulle resultatet påverkas om t.ex Somalierna fick samma möjlighet till utbildning under generationer som vi, bortskämda västerlänningar tar för givet? All deras kraft går åt till ren överlevnad i ofta mycket svåra förhållanden där kunskap om ekvationer, ordklasser och gamla kungar inte har någon funktion! Resultatet kan väl inte bli detsamma med såååå skilda förutsättningar?!?!

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare