måndag 27 februari 2012

Skor för äldre



Hej mina vänner.
Tja, det känns mer å mer naturligt detta. Att vänstra på annan portal.
Idag fyller min dotter nr II år å vi firade det med ett läkarbesök å hennes räkning.
Hon har gått ner så mkt i vikt.
Låter lite som ett lyxproblem för de flesta av oss va?
Tyvärr är det inte det. Hon har alltid varit en smalis... den enda av ungarna som brås på sin far... men nu är hon mager.
Vi träffade en underbar läkare som tog en ordentlig anamnes och som verkligen tog oss på allvar.
Men man finner inget fel.
Tyvärr höll jag på att säga, för något lättåtgärdat fel hade varit det bästa.
Utan diagnos famlar man i intet på nåt vis.
Hon verkar kärnfrisk... förutom att hon är undernärd då.

Eftersom det var hennes födelsedag kände vi att någon annan typ av firande än palpation av magen hade varit trevligt så vi gick å tog oss en fika.
Om någon sitter å grunnar på den stora frågan varför går man å fikar så himla sällan så kan jag ge er svaret direkt. Därför att dett är dyrt. Dyrare än att käka lunch nästan.
Två mackor, en latte å en te... 165 friska riksdaler.
Men mysigt var det. Å värt varendaste öre.

Sen gick vi å tittade på skor. Jag tänkte att hon kunde få välja vilka hon ville ha... kanske rent av två par... som present. Men vi hade ont om tid å hon fann ingenting som hon absolut ville ha.
Det gjorde däremot jag... så klart. Vi var ju i en skoaffär.
Provade några stycken promenadvänliga vardags vårskor.
Men köplusten kom av någon anledning av sej när dotterns utlåtande var "Fina på dej ja. Jag skulle inte vilja ha dem, de passar på ÄLDRE människor."Äldre människor?!
Ja, det tyckte inte hon alls var nåt konstigt att 23 åringar och 42 åringar inte har samma skosmak.
Hon är ju ungdom och jag är äldre. Hmm. Jag som såg båda som "vuxna kvinnor."

Min lilla skrutta. 23 år alltså.
Den av mina barn med störst integritet. Som alltid varit självständigast.
Solig, enkel... sov hela nätterna redan som nyfödd. Men inte den som sprungit till mamma å bett om hjälp med allting. Trots att hon kanske behövt det många gånger.
Hon är ambitiös, har god självkänsla, intelligent å stark. Men någonstans oxå bräcklig.
Finaste, finaste. Jag är så stolt över dej.

Nu skall jag göra nåt så glammigt som att steka falukorv.

Puss/ Asta

5 kommentarer:

  1. Hej Hej Asta! Tack för din kommentar hos mig och välkommen till blogspot. ;) Hoppas det ordnar sig för din dotter och ni ska få något svar på varför hon går ner i vikt. Låter inte bra i alla fall och förstår att det hade varit bättre om det varit någon diagnos än bara famla i mörkret.
    Måste kännas stort för dig att lämna amelian och jag tycker det är för jävligt hur ni gamla bloggare blev behandlade på slutet. Man fick googla din blogg för att hitta den de senaste dagarna. Du kommer komma in i blogspots design med tiden. Det är verkligen inte svårt. För länkar så går du först till "design" och sedan "lägg till en gadget" som du trycker på ( dem kan du flytta också) och när du tryckt på den så kommer en lista upp med olika alternativ där du finner hur man lägger till och där skriver du i vilka du vill lägga till och vips så ligger de där. Förstår du? Gå även till design, sedan ser du i hörnan "malldesign" och trycker på den där och tar bort bilden här och väljer ett annat typsnitt om du vill ha mer bild bakom. Eller så ber du snällt och jag gör en design åt dig med header och allt. ;) Det går också bra. :)
    Ha det gott. Kram, Maria.

    SvaraRadera
  2. Å nu var du riktigt gullig Maria. Hur ska jag kunna tacka nej?!

    SvaraRadera
  3. Ja, jag är lite sent ute förstås. Men hej och välkommen till oss på Blogger. Hoppas att du ska trivas.
    Jag har inte kommit åt att kommentera tidigare men nu verkar det funka.
    Hoppas att det löser sig med dottern.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Hej igen A - ville bara skriva: hoppas tösabiten blir bra!! *ler* Och, attans vad jag garvade åt ÄLDRE människor gubevars!!!

    Ha det gottare! Kram

    SvaraRadera
  5. Men hallåååå! Menar "Äldre än mig" inte äldre generellt.. ;) :) Tack för en mysig födelsedags förmiddag! :)

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare