torsdag 7 december 2017

Ska vi ta oss en liten lista?

Anneli Lodéns foto.

Ska vi ta oss en liten lista om året som varit?
Mer utförliga årsgenomgångar kommer närmare årsslutet.

Bästa boken du läst i år?
"Vi mot er" av Fredrik Backman tror jag.

Bästa filmen du har sett?
Har The Notebook i fräscht minne

Hur många gånger har du varit på bio i år?
Tre tror jag. Nu senast "Solsidan."

Följt någon ny serie i år? 
Flera, vilket är olikt mej, bäst är ju "Vår tid är nu", det var många år sen jag var så hookt.

Har du fått några nya vänner under detta år?
Jag har fått många bekantskaper som djupnat och som skulle kunna bli vänskap. Och jag har precis "träffat" en kvinna som golvade mej med sin charm. Det skulle nog kunna utvecklas till en riktig vänskap.

Några nya ovänner då?
Nej. Ingen jag känner. Har som vanligt gått hårt åt idioter på nätet men har ingen i min privata sfär som avskyr mej vad jag vet.

Har du tagit tag i det där som du tänkte att du skulle ta tag i vid den här tiden förra året?
Åh, borde så klart gå in och kolla vad jag skrev förra året nu men antar att det står nåt om löpningen. Vikten med kanske. Fail på båda där.

Vilken är den lyckligaste stunden om du inte tänker efter, utan tar det första som poppar upp?
Kos. Absolut. Det var en ljuvlig vecka.

Gjorde du något 2017 som du inte gjort innan?
Förlöste på egen hand.

Bästa köpet i år?
Åh har jag gjort nåt bra köp i år? Mest onödig skit tror jag tyvärr.

Vad var det viktigaste du inte gjorde?
Det behåller jag själv.
Men jag har inte heller bokat nån resa till nästa år och det svider som fan.

Vad önskar du att du hade gjort mer eller bättre?
Många saker. Allt egentligen. Varit en bättre mamma, mormor/farmor, dotter, fru vän, barnmorska.
Sen borde jag sprungit mer, jag måste ta tag i det nu.
Jag slutade med min antidepressiva medicin i maj-juni men fick återuppta den i november för livet var för svårt. Fånigt nog känns det som ett stort misslyckande.

Vad har du gjort mer i år än tidigare?
Nattarbetat. Broderat. Lekt med lego.

Har du blivit kär i år?
Inte som i romantiskt kär.

Fått nya barn i år?
Nej (tack å lov), men två nya barnbarn. En marsflicka och en septembertös.

Flyttat i år?
Nix.

Hur många bröllop och begravningar blev det?
0 bröllop och en begravning. Begravde min bror i juni.

Årets låt?
Perfect med Ed.

Var du gladare eller ledsnare detta året än förra?
Både ock tror jag. Det har varit ett ojämnt år. Jag har skrattat och gråtit mycket i olika perioder.

Något du önskade dej som du inte fick?
Ja. Sömnen bland annat. Träningsmotivationen. Harmonin.

Vad gjorde du på din födelsedag?
Var i Barcelona med mannen och goda vänner. En magnifik och svårslagen födelsedag. Kanske den bästa någonsin.

Vad tror du att du senare fortfarande, om typ 10 år,  kommer minnas av 2017?
Att pappa och jag försonades efter 1½ år utan kontakt och att min bror avled.

Vad önskar du av 2018?
Jag tar personligt och hoppar världsfreden å sånt.
Skulle säga att jag kan tänka mej två vägar. Harmoni och att vila i det eller förändring av det mesta. Vi får se.
Å så vill jag sova gott och springa milen utan ansträngning.

Du då?

Puss/ Asta

4 kommentarer:

  1. Bästa boken: Minns inte.Har mest skrivit själv så jag har inte läst jättemycket precis. (Tyvärr)

    Bästa filmen: Har inte gått på bio vad jag kan minnas, och har jag det var det ingen höjdare eftersom jag inte minns det.

    Hur många gånger på bio: Se ovan.

    Har du följt några serier: Japp: The handmaid's tale - oerhört bra. Och Top of the lake 1 och 2. Superbra de med.

    Nya vänner: Ja massor faktiskt. Mer än under hela mitt liv tror jag. Från gruppen Jag är här, författarkolleger, arbetskamrater.. Jättehärligt!

    Några nya ovänner: Hmm, jo fast inte i riktiga livet, utan på nätet.

    Har du tagit tag i något som du tänkte du skulle ta tag i den här tiden förra året: Vikten. Men det svajar hit och dit. Ingen större reda.

    Lyckligaste stunden: Många som poppade upp. När Vit syren gavs ut igen - otroligt många läsare/lyssnare och fina recensioner. Bokmässan- gjorde mig oerhört lycklig. Nomineringen till STora ljudbokspriset. Alla stunder med min make och min dotter och bonusson, vi har gjort mycket tillsammans. Portugalresan.

    Gjorde du något som du inte har gjort förut: Japp. Bokmässan. Och cyklat mountainbike.

    Bästa köpet i år: Vet inte.

    Vad var det viktigaste jag inte gjorde: Hmm.

    VAd önskar du att du hade gjort mer och bättre: Tränat. Har haft för mycket med skrivandet och med tiden har jag blivit allt mer bekväm just i träningshänseende. Men sen har jag också haft mer ont också, plus en spricka i lilltån vilket gjorde att jag inte har kunnat cykla (skorna är för hårda).

    Vad har du gjort mer i år än tidigare: Författat. Och jobbat mot näthat.

    Har du blivit kär i år: Inte kär som i kär. Men jag har blivit fylld av beundran många gånger.

    Fått nya barn i år: Haha.. nä och tyvärr inga barnbarn heller.

    Flyttat i år: Nej, men förra året och för 5 år sedan och för 7 år sedan och för 10 år sedan och för 13 år sedan...Haha

    Hur många bröllop och begravningar: Inga i år.

    Årets låt: Manboy med Sabina (i så mycket bättre)

    VAr du gladare eller ledsnare förra året än i år: Mycket ledsnare förra året, fast ändå inte jätteledsen. Det här året har jag mått bättre än någonsin, tror jag - och jag har inte mått dåligt på många många år.

    Var det något du önskade som du inte fick: Nej (eller lite kanske, att jag inte gick vidare till finalen i Stora ljudbokspriset - annars ingenting)

    Vad gjorde du på din födelsedag: Var ute och åt med min älsklingsgubbe (maken) och dotter och bonusson.

    Vad tror du att du senare, fortfarande om 10 år, kommer att minnas av 2017: Massor med saker. Främst rörande mitt författarskap.

    VAd önskar du av 2018: Ett bättre klimat i samhället. Att jag ska kunna komma framåt med mitt författarskap. Att min man, våra barn och mina och våra vänner ska känna sig tillfreds med livet.

    Puss
    Cis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mkt fokus på din författarkarriär så klart. Jag är outgrundligt stolt över dej. Hoppas vi ses nåt 2018. Å så längtar jag efter uppföljningen på Vit Syren.
      KRam A

      Radera
  2. Anna Mikaelsson9 dec. 2017 19:28:00

    Älsk på listor...
    • Bästa bok: Fredrik Backman - Vi mot dom
    • Bästa film: Lion
    • Hur många biobesök: 0
    • Följt någon serie: Många... House of Cards, Good Wife, White Collar, The Crown som jag tycker är bäst! Våra bästa år
    • Nya vänner: nja...bekanta men vet inte om det blir nått mer!
    • Ovänner: nej inte vad jag vet
    • Tagit tag i något jag lovade förra året: japp träning
    • Lyckligaste stunden: alla turer i skogen på lånad islandshäst... återfått mitt ungdomsintresse!!!
    • Gjort något jag aldrig gjort förr: bytt arbetsplats och arbetar nu med de äldre barnen i förskolan...har jobbat i åldersblandad grupp i 25 år o kände att jag ville prova...vilket nu resulterat i att jag tappat tron på mänskligheten...4-5 åringar i grupp är inte att leka med...
    • Bästa köpet: min nya yogamatta
    • Viktigaste jag inte gjort: skiljt mig
    • Önskar jag gjort mer el bättre: VILAT
    • Gjort mer än tidigare: ridit, sett serier vilket gjort att jag inte läst så mycket som jag brukar, stickat vantar...många vantar har det blivit
    • Blivit kär: ja i en islandshäst
    • Nya barn: nej o inga barnbarn
    • Flyttat: nej ...18 år sen sist
    • Bröllop el begravning: nej...två begravningar förra året
    • Årets låt: Fix you med Coldplay ja den är gammal men konkurrerar m Perfect o Ed Sheeran
    • Gladare el ledsnare detta år: Ledsnare tror jag...saknar några o att inte trivas på jobb är så otroligt ledsamt
    • Önskade men inte fick: fick vet jag inte men...hade planerat att vandra el Camino detta år när jag fyllde 50 men av olika anledningar så blev det inte av...kanske för feg...
    • Födelsedag: middag m familj i Malmö o resa till Palma dagen efter en fin resa även om det blev en kompromiss...
    • Minns om 10 år: att jag gjorde misstaget att byta jobb....
    • 2018: hålla i min träning...yogaresa till Mallorca...hitta lusten till jobbet igen...kramas mer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Igenkänning på en del som skrivs mellan raderna. Men du, kan du inte byta jobb igen då? Om det inte blev bra? Kram

      Radera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare