onsdag 21 november 2018

Asta recenserar Totalskada av Helena von Zweigbergk

Totalskada (inbunden)

Jag köper oftast pocketböcker. De är billigare och i ett smidigare format.
Ibland... med mina favoritförfattare... orkar jag inte vänta på pocketutgåvan.
Helena von Zweigbergk är en favoritförfattare allt sedan jag läste min första bok av henne, den som fortfarande berört mej mest, "Ur vulkanens mun."
Sedan dess har det blivit ett gäng och nu senast hennes nyutkomna "Totalskada." 

Romanen handlar om Agneta och Xavier som levt ett långt liv tillsammans.
De har två gemensamma barn, tvillingflickorna Astrid och Hanna och moderslösa Maria som Xavier hade med sej in i äktenskapet.
Nu är de medelålders, barnen är utflyttade och Xavier har blivit pensionär.
Striderna och grälen de kunde ha som unga har ebbat ut och ersatts med en slags tomhet.
I ett obevakat ögonblick när Agneta står och lagar mat fattar spisen eld och snart står hela huset i lågor. Försäkringsbolaget benämner det som totalskada.
Allt är förstört av branden.
Livet ställs på sin spets när paret "befrias" från sitt hem. Vad är värt att bevara och bygga på nytt?

Helena von Zweigbergk är fantastisk på att gestalta relationer. Fenomenal på att på ett smärtsamt trovärdigt vis beskriva det uttalade och outtalade. Bäst i Sverige kanske på just det där, att få läsaren i att känna igen sej i känslor av alla dess slag. "Totalskada" är inget undantag och jag läser den snabbt och med stor behållning även om det finns tidigare verk av henne som berört mej mer.
Det som sker mellan makarna känns trovärdigt och äkta, så även det som sker i relationen mellan Agneta och hennes döttrar. Kärlek, avstånd, sorg och livslust.
Livet helt enkelt.

Boken får en självklar 4:a i betyg.

Puss/ Asta

Nu skall jag ge boken "De kommer drunkna i sina mödrars tårar" en ny chans. Påbörjade den i februari men tröttnade efter några få kapitel. Den har ju dock fått lysande recensioner så...
Har du läst den?

2 kommentarer:

  1. Blir läsesugen nu. Kanske dags att komma igång igen...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju ett litet motstånd att komma över varje gång man pausat. Men sååå värt det när man väl tar sej tiden.

      Radera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare