lördag 3 november 2018

Jullista

Bildresultat för knäck

Ohhh, jag är överväldigad av ert gensvar över en jullista så här kommer den.

1. Tycker du om julen?
Mer å mer de senaste åren.
Jag har alltid tyckt att jul är lite jobbigt men älskat adventtider. Det där heliga datumet... den 24:e... har alltid inneburit så mycket krossade förväntningar. Förmodligen för att kraven på total harmoni, kärlek och lycka varit orealistiska.
Men de senaste åren har det blivit bättre. Barnbarnen är förstås en viktig förklaring.

2. Hur ska du fira jul i år?
Jag jobbar natten till julafton så jag kommer vara mör men det är okej för vi kommer att fira hos min äldsta dotter och jag behöver inte stå för värdskapet och den otroligt stressiga och enerverande uppgiften att få fram sjuttielva olika maträtter varma samtidigt. Jag kommer att laga det som Mor Asta fortfarande gör bäst... köttbullarna och jansson.

3. Hur många köper du julklappar till?
De sju barnbarnen förstås. Gottfrid. Ofta något till maken. Barnen får oftast nån liten grej i allafall. Mini får nån grej extra (från Noah) eftersom inte hon har någon partner. Är min mamma med brukar jag köpa nåt litet till henne med så att hon inte ska sitta utan.

4. Har du börjat köpa julklappar ännu?
Ja faktiskt, jag är ovanligt tidig i år. Har köpt flera stycken. Hälften kanske.

5. Brukar du få några julklappar?
Nån liten sak brukar det bli från nåt av barnen.

6. Vilken är din härligaste tradition?
Jag och min vän Cissi har i 20 års tid gjort knäck (och druckit vin) några dagar innan jul, det brukar vara en av årets bästa kvällar.
Jag å Mini ser Love Actually en gång varje år i juletider och det är oxå ett måste.
Ända sedan första året som mamma har jag lagat gröt på kvällen den 23:e och ställt ut, då på balkongen, nu på altanen till tomten. På julaftons morgon går vi ut och tittar om tomten har ätit upp gröten.

7. Vad är det viktigaste på julbordet?
Köttbullar, jansson, knäcke med skinka.

8. Vad kan du absolut avstå?
Alla möjliga sorters kål. Sillsallad och annat läskigt.

9. Finns det något inslag ni inte har men som du kan sakna?
Jag tycker det verkar så mysigt med de som har en lugn lite mer andlig stund. Att läsa högt ur julevangeliet. Aldrig fått gehör för det i min familj.

10. Hur minns du din barndoms jul?
Ångestladdad. Underliggande eller uttalade konflikter mellan olika familjemedlemmar. Irritation och tätt med cigarettrök.

11. Brukar ni ha riktig gran?
Självklart. Några år har vi varit helt utan gran men fejk kommer aldrig in här.

12. Har ni tomte och vem brukar i så fall få uppdraget?
Alltid och alltid jag. Alla andra vägrar.

13. Bästa julfilmen?
Så klart Love Actually.

14. Bästa jullåten?
I rätt dos (alltså sparsamt) tycker jag om dem alla.

15. Vad anser du om "vit jul" (alltså, en nykter variant)?
Både ock. Det är inte särskilt viktigt. Jag tycker självklart att ingen ska vara berusad på julafton, att det ska vara fokus på barnen osv, men gillar en liten glögg (att dämpa stressen med) och att ta en julöl till maten.

Puss/ Asta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare