söndag 12 januari 2020

Januari

Bilden kan innehålla: 1 person, hav, utomhus, vatten och natur

Jag har suttit och kollat på en massa härliga sommarbilder.
Ute är det grått, grått, grått och även om jag bitvis kan uppskatta lugnet i det (å mår bättre fysiskt) så börjar det att kännas av nu hur länge sedan det var man kände solens varma strålar eller ens såg något ljus.
Och allra mest längtar jag efter att bada!
Det är något djupt helande och renande att bada i havet.
Det väcker något lekfullt och bekymmersfritt hos mej som sällan finns annars och det känns verkligen som att alla ens bekymmer sköljs bort när man får doppa huvudet i det där salta, välgörande blå.

Januari är alltid evighetslång.
December går bättre av allt adventsmys och i februari känns det att ljuset återvänder lite även om det egentligen är då som vi oftast har chans på riktig vinter här i södra Sverige.
Men januari... lång, mörk och tar aldrig slut.
Jag vet ju att jag känner så varje år och därför borde jag verkligen planera just denna månaden bättre.
Själv har jag ju en rätt rejäl dos klimatångest så resa är inte att tänka på för mej men lägga in så mycket trevligheter och mys som det bara går.
Träffa vänner. Gå på bio. Ordna middagar och fikor å bjuda in människor man tycker om.
Kanske unna sej att gå på spa (det ska jag faktiskt om 2 veckor), tända ljus och läsa bra böcker.
Tända massor av doftande ljus.
Det går ju att kompensera för allt detta mörker lite grann åtminstone.
Men istället är det som att jag just denna månaden bara ger upp och uthärdar.
Tänk om man lever i 84 år som snittet säger. Det blir en jävla massa liv alla dessa januaridagar.
Rätt onödigt och stor anledning till skärpning.

Vad gör du åt januari?

Puss/ Asta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare