torsdag 2 januari 2020

Rätt skraj för det här

Bildresultat för friskis och svettis
Jag är stel. Jag har dålig balans. Noll taktkänsla.
Jag har usel kondition. Jag är ordentligt klen (som i motsats till stark.)
Jag är överviktig. Lat.
Jag har alltid, i hela mitt liv, gett upp saker som inte framkallar lust. Det här har med min missbrukarpersonlighet att göra skulle jag tro, det å en viss vana att det är så jag gör. Jag behöver helt enkelt känna snabba belöningar.

Ovanstående är fakta. Det är ingenting jag säga för att inta en ödmjuk hållning.
Upptill detta har jag under mitt femtioåriga liv egentligen aldrig tränat mer än under kortare perioder.
Det är kanske därför inte så jättekonstigt att jag har noll å nada självförtroende när det kommer till att just träna. Träningen i sej men kanske framförallt förmågan att hålla i. Jag är inte en person som är tillfreds eller ens okej med att inte ha koll.
Men idag har jag anmält mej till Friskis & Svettis och tecknat ett Allkort där jag får tillgång till både gym och gruppträningar under 6 månader.
Det var inte billigt. Men så är jag inte heller van vid att lägga pengar på träning.

Jag måste på intet sätt bli smal eller fit men jag är inte redo att bli gammal ännu.
Och gammal är just vad min kropp är. Den protesterar mest hela tiden.
Rygg å höfter å knän gör ont bara jag sitter i samma ställning en stund.
Jag kan inte göra en enda riktig armhävning. Jag orkar knappt lyfta upp Noah längre. Jag är stel som ett kylskåp och jag kan med maximal ansträngning lufsa i promenadtempo 3 km.
Det står femtio år på mitt körkort men jag skulle nog tro att jag snarare är ca tjugo år äldre i fysisk ålder. Hur är jag då om 10 år ifall jag inte gör någonting?

Jag har lovat mej själv inför 2020 ett liv i bättre balans.
Mindre alkohol
Mindre sociala medier
Mer sånt som kropp å själ mår bra av långsiktigt.
Jag förväntar mej inte att vara en hurtbulle i december men jag tänker att jag vill vara i lite bättre form än nu och så får vi ta det vidare därifrån.
Men jag är faktiskt livrädd för att misslyckas och bara lägga ner allt samman någon gång i februari. Skiträdd nu när jag uttalat de här målen för mej själv.
Jag känner ju lixom mej själv.

Hur stämmer din fysiska ålder överens med den som står i dina id handlingar? 

Puss/ Asta

1 kommentar:

  1. 52-> 82..... Bra dagar 52-> 75....
    Sorgligt är en underdrift men så är det.
    Bara att hålla i det lilla som finns kvar å gilla läget.

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare