lördag 30 januari 2016

Janouch, enkla svar och ett sovande folk



Här om veckan mördades en ung kvinnlig anställd av ett asylsökande flyktingbarn på 15 år på ett boende.
Det är naturligtvis oerhört tragiskt att en ung kvinna mister sitt liv, mördas, på sitt arbete.
Mina tankar har många gånger vandrat till henne, hennes familj å närstående.
Så vansinnigt onödigt. Sådant ska inte få hända.
Samtidigt exploderar rasismen i Sverige ytterligare ett snäpp. Hat mot mörkhyade, mot muslimer och mot flyktingar spys ut i kommentarsfält och på sociala medier.
Svenskarna har blivit ett folk som älskar enkla sanningar och som är oförmögna till någon form av djupare analys. Ett folk som kräver snabba och lätta lösningar. Stäng gränserna, skicka ut packet.
Vi som tycker annat är vänsterextremister och landsförrädare.

Den naturligaste frågan av alla verkar ingen vara intresserad av.
Vad hade den här 15 åriga pojken varit med om som gjorde honom kapabel till detta grova brott?
Till att ta livet av en annan människa, en människa satt att hjälpa honom.
Varför arbetar en ung ensam kvinna på ett boende med traumatiserade, psykiskt skadade människor?
Att dessa människor, som sett anhöriga mördas å våldtas, som flytt över stormiga hav och gömda i lastbilar, som hoppat på fordon i farten från broar. Dessa unga människor som är trasiga, ensamma i världen och inte ens vet om de får stanna klumpas ihop på boenden och EN ensam ung kvinna är satt att hålla ordning och lugn där.
Är inte det MER konstigt?
Är det inte DÄR ansvaret ligger?

Det har varit en demonstration i Stockholm. "Folkets demonstration." Arrangör var en Sd politiker men talare och sympatisörer kom från hela vit makt rörelsen. De demonstrerade mot regeringen och för Svenska folkets väl och ve.
...
Efteråt angreps antirasister med slag och sparkar. Sverigedemokraterna som parti vill inte uttala sej.
Förstås.
Även under fredagskvällen var det oroligt i Stockholm. Män försedda med rånarhuvor och armbindlar delade ut flygblad som gick ut på att de var svenska bekymrade män som tänkte ta tillbaka gatorna och skydda "sina" kvinnor med de metoder som krävs.
De skulle ut och misshandla flyktingbarn.
 

Samtidigt brinner det i huvudet på Katerina Janouch.
När jag först läste hennes tweets tog jag för givet att hennes konto var kapat. Katrina kommer väl själv ursprungligen från Polen. Men det är tydligen ingen garanti för någonting.
Senare gör hon något som betecknas som en "pudel" men som får mej att tycka ÄN mer illa om henne. Ni kan läsa det här.
Där skriver hon bland annat att det var raljant skrivet och att hon inte tänkte sej för. 
"Men jag är inte mer än människa, och vi människor kan reagera starkt då vi känner oss hotade, utsatta och rädda. Det tänker jag inte be om ursäkt för.
Jag ser kvinnor och flickor våldtas, mördas, trakasseras, tafsas på, kallas hora. Jag blir själv kallad de vidrigaste skällsorden. Jag är ett tryggt objekt att mobba och trakassera. Kvinnohatet, antisemitismen och hatet mot oss som vägrar stillatigande acceptera orättvisor är inget annat än vidrigt.
Jag sa vad jag tänkte. I stunden jag skrev var det min egen, min dotters och min egen mors säkerhet jag hade för ögonen."
Jag vet inte vad ni tänker men i mina ögon kategoriserar hon och bidrar än mer till vi och dom.
Hon är rädd om sin dotter, hon har fått nog, hon reagerade med känslor.
Fast nu är det ju inte ffa marockaner som våldtar och misshandlar svenska kvinnor, den biten klarar "den svenske vikingen" av alldeles utmärkt själv.
Katrina Janouch ömkar över det "drev" som nu pågår men funderar inte en minut på hur det känns för de flyktingbarn som redan flytt från hot å vold och som hotas igen eller de antirasister som åkte på stryk och vars förövare hon ställer sej på samma sida som.
Nog sagt om denna kvinna. Jag kommer aldrig i hela mitt liv köpa någon mera bok av henne.
Ni får göra som ni vill.

Jag känner precis som Katrina mej hotad, rädd och utsatt.
Jag är oerhört frustrerad, arg, ledsen och rädd över den utveckling vi ser i vårt land med ökad och accepterad rasism och ett växande rasistiskt och kvinnofientligt parti i riksdagen. ALLT hänger samman och allt eskalerade när Sd kom in i riksdagen.
Den dagen som vår statsminister heter Åkesson och hans politik ska implementeras ser inte jag hur jag kan bo kvar här.
Ord som "våra kvinnor" skrämmer skiten ur mej.

Vad är det som händer?

Puss/ Asta

1 kommentar:

  1. Nej, hennes ursäkt svar det verkligen inte mycket bevänt med, den tydliggjorde för mig bara att hon mycket väl visste vad hon skrev och att det var hennes sanna åsikt.

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare