måndag 10 april 2017

Varning. Viktinlägg, så här käkar jag.



Vi kör på så. Med varning i rubriken så du som vet med dej att du blir triggad av inlägg som handlar om vikt, motion och dieter kan avstå att läsa. Eller kanske tycker du bara att det är skittråkigt, det brukar jag tycka när jag inte är mitt i det, då kan du oxå hoppa inlägget.

Jag har i fem veckor nu försökt att tänka på vikten.
I min värld var det ohållbart att fortsätta som innan, med att ha gått upp nåt kilo varje vecka och att bara en månad efter klädinköp inte längre komma i dem.
Jag har många kvinnor i släkten, både på mammas och pappas sida, med ordentlig övervikt så jag har att brås på.

Tidigare gånger som jag velat gå ner i vikt så har jag använt mej av 5:2.
Det har passat mej som lätt går utan mat till mitt på dagen innan jag blir hungrig och som sällan blir hungrig om jag inte börjar att äta.
Det har fungerat väl att fasta på kaffe och vatten två dar i veckan och övriga fem dagar leva på som vanligt.

Denna gången startade jag på mitt livs högsta vikt. 70 kg. Jag är bara 1,62 cm lång.
Av någon anledning var jag inte sugen på 5:2 den här gången så jag prövade något jag egentligen aldrig gått all in på tidigare, kaloriunderskott.
Jag bokför det jag äter i Lifesum appen. Lite halvhjärtat så där. Tycker det är svårt att räkna ut hur många kalorier min köttfärssås är på, men jag försöker.
Jag har som mål att inte äta mer än 1500 kcal/ dag. En vuxen kvinna i min ålder och situation gör av med drygt 2000 kcal per dag.
Oftast hamnar jag på mellan 1000-1300 kcal/ dag på vardagarna och på dryga 2000 på helgerna. Då unnar jag mej nämligen.

Kaloriunderskott kan man ju göra på hur många olika sätt som helst.
Hos mej kan en vanlig dag se ut så här.
Frukost (sen): 2 kokta ägg, kaviar och 2 fin crisp alt omelett med ost å skinka.
Middag: Vanlig mat fast mindre mängd. Utesluter ofta kolhydraterna (pasta/ris/potatis) eller tar väldigt lite och äter blandsallad till istället.
Sen kväll: Naturdiet shakeś
Tidig morgon (om jag jobbar natt): Ett par frukter.
Jag dricker mellan 1½-2 liter vatten/ dag. Alltid innan mat.

Idag har jag nått mitt första delmål, 66 kg.
Att jag valde just den siffran är för att det har jag vägt tidigare när jag vägt "mycket." 
Jag har alltså minskat 4 kg på 5 veckor vilket är en sund viktminskning och jag är ruggigt stolt över mej själv. Hade på känn (hade smygvägt mej lite) och köpte som belöning klänningen nedan.
Fyra kilo låter inte så mycket men om man tar fyra stycken milda margarin och tänker att det är borta så inser man att det är bra jobbat. Jag är i alla fall nöjd med mej själv!
Nästa delmål är 63 kg därför att det är en vikt som jag ofta har haft. Räknar med att vara där senast om en månad.

Jag tycker det är relativt lätt att gå ner i vikt om jag är ordentligt motiverad och pepp innan. Den är väl oxens envishet som triggar mej. Jag kan nästan bli FÖR entusiastisk och utveckla en ätstörning light när allt jag stoppar i munnen blir till någon slags skuld.
Självklart är det oändligt mycket svårare nu när jag närmar mej klimakteriet och har lite östrogenbrist än det var tidigare men det SVÅRA i kråksången är att hålla kvar den nya vikten. När dieten är över. När sommaren är här med alla sina härligheter. För man måste ju få leva och njuta med. Unna sej kalla öl, goda glassar och allt vad det är som hör sommar och ledighet till.
Men jag tänker att jag ska gå in i sommaren med bra kroppsliga förutsättningar och så får jag ta tag i sommarens synder igen till hösten.

Och jag vill betona att jag på intet vis strävar efter perfektion eller stl 36.
Jag vill bara ta kontroll igen.
Heja mej, eller?

Puss/ Asta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare