måndag 3 juli 2017

Asta recenserar "Hjärnstark" av Anders Hansen

Hjärnstark : hur motion och träning stärker din hjärna

Jag har läst, eller lyssnat på Anders Hansens "Hjärnstark".
En med rätta väldigt omtalad bok.

Först. Jag tycker om att LÄSA böcker. Bläddra i dem. Känna doften av dem.
Detta är min första ljudbok. Jag utnyttjade Bookbeats erbjudande om att testa gratis i två veckor just för att jag hade på känn att denna typ av litteratur... populärvetenskaplig litteratur... blir lättare att ta till sej som ljudbok.

Anders Hansen är psykiatriker och författare.
Hjärnstark handlar om hjärnan och om motionens betydelse för denna.
Och den ÄR häpnadsväckande.
Nästan alla känner väl till att det ä bra för psyket och för kroppen att röra på sej. Många av oss har upplevt hur det känns när endorfinerna strömmar till efter en joggingtur men väldigt få av oss vet vilken enorm effekt motion har på vår viktigaste muskel, den som är vårt jag, och varför det är så.
Vad som händer i hjärnan vid tillfällig och vanemässig motion och varför.
Och varför bristen på den samma orsakar en massa problem för oss, inte minst psykiska och känslomässiga.
Det är mer än "frisk luft gör susen", vi får veta hur de stressbekämpande delarna i hjärnan växer sej större av motion. Osv.

På ett hyfsat enkelt och underhållande sätt berättar Hansen om det mest komplexa människan känner till... vår egen hjärna.
Han berättar om hur dopamin, serotonin och noradrenalin. Han berättar om amygdala, frontala cortex, hipocampus på ett enkelt och intressant sätt.
Han förklarar om varför vår hjärna fortfarande befinner sej på savannen genom att förklara hur lång tid evolutionen tar och vad det betyder.
Allting redovisas med seriös forskning som stöd.

Motion är ingenting annat än en mental uppgradering av hjärnan och det är sannerligen fascinerande när man får del i hur och varför.
Motion gör oss mer koncentrerade, mer fokuserade. Det lindrar vid ADHD, det föryngrar en åldrande hjärna, skyddar mot demens, det är minst lika effektivt mot depression och ångest som medicinsk farmaka. Det gör oss till å med smartare.

Kapitel efter kapitel med bevisföring.
Som imponerar men som till slut tröttar ut. Jag tror det känts mer "wow" om han bara visat på hur det hjälper mot depression, ångest eller stress.
Nä vi gå vidare bland schizofreni, alzheimers, mattebegåvningar så blir det till slut "ja ja, det hjälpe mot allt, I see." Det blir överväldigande lixom. 
Därför va i alla fall jag tvungen att pausa ibland.
Höra bara nåt eller några kapitel åt gången.

Men det är sannerligen en fantastisk "hemlighet" han berättar för oss.
Och det är galet att varenda människa inte känner till detta med tanke på hur enkelt det råder bot på några av våra svåraste hälsoproblem idag helt gratis.
Att det ÄR gratis med motion är en stor anledning till att det talas så lite om denna övertygande och massiva forskning menar Hansen. Pengar.
Läkemedelsbolagen tjäna massor av pengar på att lindra depression.

Hos mej var det förutom fascinerande och intressant också lite "dåligt samvete framkallande" och budskapet kändes emellanåt elitistiskt då inte alla människor kan förmår sej att gå promenader 5 ggr/ vecka eller springa tre gånger.  Anders Hansen tar upp dessa känslor oxå.

Jag tror faktiskt inte jag kommer att glömma denna boken och oavsett om jag lever som jag nu lärt så tror jag att jag kommer att tänka på den återkommande resten av livet.
En sån bok kan bara få 5 i betyg.

Puss/ Asta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare