måndag 3 juli 2017

Nej, fy jag säger som Sd...

Vardagsrasismens foto.


Det är Almedalsveckan och jag tror inte jag hängt med/ följt det så dåligt på många många många år.
Jag som alltid är intresserad av politik, det är klart att det är extra spännande valår men jag brukar alltid sluka politik och politiska nyheter.

Men jag säger som Sverigedemokraterna och deras svans... "Sverige har sjangserat." Ungefär där upphör väl våra likheter.
Sverige och det politiska landskapet är sej inte likt längre. 
I gemytliga Almedalen på underbara Gotland har det öppet nazistiska partiet Nordiska motståndsrörelsen NMR fått tillstånd att uppehålla sej och hålla tal. Sprida sin dynga. Skrämma meningsmotståndare. I demokratins tjänst.
Ett parti som vill stoppa invandringen, skicka tillbaka människor och deras barn som varit här sedan 1975, ett parti som vill fängsla journalister och andra "Sverigefientliga" och som vill införa dödsstraff. Ett parti som hyllar Adolf Hitler och förnekar att förintelsen skulle ha ägt rum.
Ett parti vars polare stavas Sverigedemokraterna.
Hur... ursäkta min franska... FAAAN är ett sådant parti lagligt i en demokrati?

Sd är något mer finslipade. Det innebär i det här sammanhanget att de är farligare.
Om du erbjuds att äta tre dagar gammal uppstekt blodpudding skulle det kanske inte varit lockande?
Men om du väljer mellan bajs och tre dagar gammal uppstekt blodpudding då?
Nja, inte så farligt.
Historielösa, köksbordsrasistiska skitstövlar som vill säga n*boll och skicka ut alla muslimer är kanske inte heller så illa jämfört med dem som vill giljotinera Aftonbladets chefredaktör. Hell no, de framstår som så rimliga att de kan sitta i Sveriges absoluta finrum... Riksdagen. 

Faran med Sd är att de blivit rumsrena.
Mätningar visar att de kan få upptill var 5:e röst vid nästa val.
Kanske vill 20% av alla som få rösta lägga sitt val just där?
På ett parti som gör skillnad på vi och dom varesej vi nu tala om invandrare, kvinnor, bögar eller låginkomsttagare.
Som skriker sej hesa om att de vill förbättra för pensionärerna "På riktigt" och sen röstar precis tvärt om.
Ett parti som tycker att vi ska ge bort skatteinvesterade pengar till bolag som investerar vinster på nån paradisö och som vill ha medborgarskap av olika grad.
Kent Ekeroths parti. Har ni sett ögonen på den mannen?
Där behövs inte direkt nån "liten sinnesundersökning" för att säga hur det står till.

Birro, Janouch, Heberlein och andra offentliga personer uttalar offentligt dynga idag som för bara tio år sedan varit fullkomligt omöjligt.
Idag är rasismen normaliserad. Idag är "lite bruna rötter" ingenting att uppröras över. Det kan man twittra om å fortsätta vara populär författare.

Jag borde verkligen vara mer intresserad av politik än någonsin.
Det är viktigare än någonsin.
Men jag är bara... trött.

Puss/ Asta

1 kommentar:

  1. Jag håller med. Men jag försöker verkligen. Dock med lite trista konsekvenser. Jag är också så jävla trött på eländet att jag kan kräkas. Ibland tänker jag att människan är förtvivlat enfaldig. Ibland vet jag inte vad jag tänker. Just nu känner jag en oro som är obetvinglig. Den vill inte ge med sig. Och ändå är jag med i #jagärhär som verkligen ger hopp om mänskligheten..... Kära Asta pasta, vad ska vi ta oss till?!

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare