lördag 6 januari 2018

10 kändisar jag bara älskar i vårt land



Det var svårt att välja mina absoluta favoriter, fick fundera länge, en del är klockrena... andra kunde kanske blivit ersatta av nån annan. Många av de jag älskat mest är döda (Richard Wolf tex) och minst en har TUNGT fallit av piedestalen (Soran Ismael.)
Men här är dem i alla fall, idolligan, så som den ser ut just ikväll.
Bildresultat för mia skäringer

Ljuvliga underbara Mia Skäringer som har allt. Utseende, intelligens, humor å begåvning (och rösten.) Känner igen mej så mycket i henne och gissar att många gör det och att det är en liten del av hennes storhet
Bildresultat för jonas gardell

Älskade Jonas Gardell. Jag skulle kunna ge min ena arm för en vänskap med dej.
Han är en av de klokaste, roligaste och varmaste människorna i vårt land och en stjärna i min bok.
Relaterad bild

Lasse Winnerbäck är ju husgud i mitt hem. Jag lyssnar till hans texter år in och år ut i alla skeden och känslolägen i livet och jag tror jag kan säga att jag precis som med de två ovan, faktiskt älskar honom.

Bildresultat för gudrun schyman

En av Sveriges absolut coolaste katter. Tuff, smart, påläst och en jävel på att debattera. Om jag hade 10% av Gudrun i mej skulle jag dö lycklig.
Bildresultat för mona sahlin

Mona Sahlin. Jag vet att hon gjort bort sej och det ggr flera men jag kommer aldrig att sluta vara i Team Mona. Hon var en av våra mest erfarna och skickligaste politiker. Hennes styrka och tyvärr svaghet var att hon var som vanligt folk.
Hon fattas socialdemokratin och jag är så ledsen att hon aldrig fick vara vår första kvinnliga statsminister.
Bildresultat för helena bergström

Helena Bergström. Ja men om man slår upp ordet sympatisk så måste det finnas en bild på henne där. Hon är verkligen the girl next door, så vanlig och enkel att det känns som om man känner henne och är kompisar sedan länge och samtidigt är hon en sådan magnifik skådespelerska.
 Bildresultat för fredrik backman


Fredrik Backman. Mannen som fullkomligt trollar med ord.
Måtte han aldrig sluta skriva.

Bildresultat för zlatan

Zlatan Ibrahimovic. Älskar hans kaxighet. Skryter om honom utomlands.
Och så är ju karln så vacker att man får dåndimpen. Bildresultat för lady dahmer

Lady Dahmer. Minst känd för den breda massan kanske men den viktigaste feministiska förebilden och kunskapskällan i mitt liv.
Bildresultat för linnea claeson handboll

Coola coola Linnea Claesson som på ett underbart sätt utbildar och stärker unga (och äldre) kvinnor i vårt land. Hon har mod, kaxighet, intelligens och hon kommer att gå huuuur långt som helst. Förhoppningsvis in i politiken.


Vilka beundrar du å varför? Och vad tycker du om min lista? 

Puss/ Asta

2 kommentarer:

  1. Jag håller med om de flesta - men antar att det är Mia Skäringer du menar överst? 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppsan, korrigerat nu. Hade henne i tanken oxå men hon fick inte plats ikväll. Och du, tack för kommentaren sist, love u 2.

      Radera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare