tisdag 6 mars 2018

Här lindas ingenting in

Bildresultat för löss

Jag skiter i att linda in det och säger precis som det är. Helt skamlöst.
Vi har hårlöss.
Eller vi hade hårlöss hoppas jag för vi behandlade oss i söndags med ett för mej nytt medel som heter Paranix. Det är ett slags oljigt schampo som inte innehåller gifter utan som skall döda lusen och dess ägg på mekanisk väg, genom att de torkar ut. Smidigt var det med, till skillnad mot Tenotex som jag använt innan och som skall sitta hela natten så skulle detta bara vara i 10 minuter.
Dessvärre behöver det sedan upprepas efter sju dagar.

Jag tycker inte det är speciellt trevligt med löss, jag tycker att dom är rätt äckliga. Men till skillnad mot många andra får jag inte panik av varken tanken eller att se de små rackarna.
Det är ett tag sedan vi hade det sist, det var väl när barnen var små, men man har ju gått igenom ett antal lusperioder i sitt liv. Och frågar ni mej så är löss ingenting på äckelskalan jämfört med skabb. När de små djuren kryper inuti en blir det fan så mycket läskigare tycker jag.

Sagt å gjort alltså. Vi luskammade. Jag hittade två löss i mitt hår, kanske 3 men den sistnämnda kan ha varit nåt litet skräp. Vi fann inga mängder i Nella eller Noahs hår heller... och maken tvärvägrar att ens undersöka det (alltså vägrar som i att bli tokförbannad när vi i härdar.) Jag tror hur som helst att vi precis fått det. De små raringarna förökar ju sej i rasande takt.
Så i med medlet. 10 minuter gick. Sköljde ur. Stylade till det. Drog till jobbet.

Sen började det!
Klådan. Och herre min skapare å hans profeter vad det kliade.
Jag kunde inte somna på hela natten som var för att det kliade så.
Klockan 6 på morgonen klev jag upp och tog en Tavegyl... det var hyfsat orutinerat att vänta så länge.
Jag tror ju inte att det kliar av lusangrepp eftersom jag inte kände något innan.
Inte heller tror jag på att det är psykologiskt. Jag tror att det är en reaktion på medlet, något jag trodde var omöjligt eftersom det är giftfritt men som jag förstått på andra att det ändå är en vanlig reaktion.
Känns lagom lockande att sätta i det igen om fem dagar men jag får väl preppa ordentligt med antihistamin och sen BE TILL GUDARNA att det är borta.

Har ni haft löss?

Puss/ Asta

6 kommentarer:

  1. Nej, och jag får panik av tanken. Jag blir så äcklad och så fort jag ser lapp på förskolan om löss så kliar det automatiskt ÖVERALLT. Vidriga ’djur’ enligt mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men tänk skabb då... när de kryper under huden. Fy fan så vidrigt.

      Radera
  2. Anna Mikaelsson7 mars 2018 17:24:00

    Jo tack...lössen älskar mig o mitt tunna fjösiga hår! I våras hade jag det 5 gånger...har precis konstaterat att jo dom har flyttat in igen...har luskammat en gång i veckan sen sista gången i våras och det var så jag upptäckte det denna gång...funderar helt ärligt på att snagga mig... känner dock ingen panik mer trött... ������

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å nej men vad fruktansvärt. Jag går redan och grämer mej över att det ska vara nån JÄVEL på dagis som inte avlusar sin unge så vi får tillbaka det. Tar ut ilskan i förskott så att säga.

      Radera
  3. Åh, jag tycker det är så jobbigt. Inte äckligt men jobbigt. Vi brukar upptäcka det vid sju på kvällen och sedan ska 4 personer behandlas, sängkläder bytas, alla kammas noga osv. Det tar en evighet. Vi använder Once, jag vet inte om det är giftfritt och allt det där men det funkar och man behöver bara göra det en gång.
    Bonnie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man upptäcker det alltid olägligt. Priset tog den gången som vi skulle utomlands med barnen för första gången, och upptäcker fullt med löss på vägen till flygplatsen. Tre töser med midjelångt hår som skulle luskmmas varje dag efter pool och havsbad.

      Radera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare