söndag 18 mars 2018

Mitt söndagsäventyr


En ledig söndag som gått i hårets tecken.

Jag trivs rätt bra som mörk om man bortser från den lilla petitessen att jag är väldigt grå och därmed måste färga om det var tredje vecka.
Tanken på att avfärga det hemma har jag haft ett längre tag. Jag har läst om Colour B4 på nätet där folk visat bilder och varit väldigt nöjda så för några veckor sedan skickade jag efter det och idag var det alltså dags.

Först här en förebild tagen för några dagar sedan.

Anneli Lodéns foto.

Så här såg kittet ut. A blandades med B och C var en efterbehandling.


Anneli Lodéns foto.

Jag hade läst att det luktade illa men ändå inte kunnat föreställa mej stanken!
Det luktar inte kemiskt eller skarpt utan mer äckligt. Har aldrig känt doften av ruttna ägg men kan föreställa mej att det luktar precis så.
Plastfolie runt var inget krav men värme var bra så jag slängde på det.
Och så kapslade det ju in stanken lite grann.
1 timma skulle det verka. Sedan skulle man skölja 10 minuter. I med C, verka en minut och skölja... igen... 5 minuter.
Rätt tidsödande med andra ord.

Anneli Lodéns foto.

Och så här blev resultatet. Vet inte vad jag väntat mej men inte morotsfärgat.
Rätt fläckigt med. Det satt mycket svart kvar i längderna på sina ställen.
Det är möjligt att ännu en omgång med Colour B4 hade fått bort det ytterligare men jag var inte jättesugen på att göra om proceduren och dessutom gå runt sån här i skallen ett par dar tills det anlänt.
Och trots allt sköljande, efterbehandling OCH eget balsam fortsatte skallen att lukta ruttna ägg.
Även om färgen är extremt oklädsam blev jag påmind om att jag inte klär i att vara ljus.

Anneli Lodéns foto.

Åkte in till ICA (det är fan inte alla som vågat med ett sånt hår.) Handlade en chokladbrun färg av samma märke som jag brukar ha men flera nyanser ljusare. Det var den ljusaste jag vågade ta med anledning av de mörka stråk som satt kvar.

Och ta daaaa... så här blev det alltså. I princip exakt lika dant som det var innan jag började det här håräventyret som tagit halva dagen.
Maken som tyckte att jag var (citerar nu) "finare än på många år när det är ljust för du klär inte i att vara svart i huvvet" blev djupt besviken.

Anneli Lodéns foto.

Lukten är i alla fall nästan borta nu.
Alltid något. Och så slipper jag undra hur det skulle bli.

Puss/ Asta

1 kommentar:

  1. Jag har ju varit "mörk" i 3 månader å än en gång insett, jag varken passar i det el trivs med det. För fy faan som jag har vantrivts i det.... :(
    Är sååååå supernöjd med min hårfärg sen 18 dagar tillbaka, ljus men inte sönderblekt, det är verkligen JAG !!
    Men sambon tyckte jag såg yngre ut med mörkt hår men ärligt undrar jag ibland hur dom ser saker??

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare