torsdag 3 maj 2018

Återfallsförbrytare



Min bror mördades för snart ett år sedan.
Den åtalade mannen har tidigare begått grova brott och suttit i fängelse.
Jag känner inget hat mot honom. Kanske pga det liv min bror levde.
Jag menar inte... verkligen inte... att någon, oavsett liv, förtjänade det ödet min bror mötte utan det jag känner är att min bror var oxå en våldsam man med våldsdomar mot sej och situationen kunde ha varit omvänd.
Men jag vet ingenting om min brors mördares vilja och/ eller möjlighet till att rehabiliteras.

Idag på promenaden lyssnade jag på på P3 Dokumentär om mordet på Lotta.
Minns ni henne? Den blonda vackra 41 åriga kvinna som efter ett kort förhållande med en 33 årig muskelbyggare, Martin, blir ihjälslagen med kraftigt våld.

Mannen som mördade Lotta hade tidigare slagit ihjäl en människa. Han hade en historik av våld och kränkningar mot tidigare flickvänner.
Han var omtalat farlig. Stor, lynnig, lättkränkt och våldsam.
Lotta anmälde honom vid ett tillfälle men la ner anmälan när hon inte kände stöd och trygghet från samhället. Och polisen låter henne göra det?
Trots allt de vet.
När Lotta dör har mannen varit villkorligt frigiven i 7 månader.
En fängelseanställd som arbetat där Martin sagt berättar om hans farlighet.
Hur han... och alla andra... visste att ingenting förändrats när Martin släpptes ut efter att ha avtjänat 2/3 av det straff han satt före Lotta.
Alla visste att han var en tidsinställd bomb, att det bara var frågan om tid innan han skulle slagit ihjäl ännu en människa.
Ändå släpps han fri. För lagen är sådan att man kan inte hålla en människa inspärrad efter avtjänat straff alldeles oavsett hur farlig personen är.
Då släpps han ut. Ut bland alla oss andra.

Detta är ingen lätt sak.
Kan man hålla två tankar i huvudet samtidigt inser man det.
Å ena sidan skapas ett farligt samhälle om människor kan låsas in på obestämd tid utefter sin personlighet. Det skapar människor som inte har något att förlora på varesej in eller utsidan.
Har du begått ett mord kan du lika gärna begå sju till för att komma undan.
Å andra sidan är det ju obegripligt hur en människa som man VET kommer att döda får lov att vistas ute bland övriga människor.
Det är obegripligt att Martin, min brors mördare och en massa andra män bara får en andra (och tredje å fjärde å...) chans utan att uppvisa vilja till att förändras.

Jag tänker att oavsett så är det oförsvarbart att en villkorligt frigiven person inte tvingas lämna drog och anabolatester. Mannen som dödade Lotta återföll ju snabbt i missbruk efter att han kommit ut.
All form av återfall borde innebära att han återfördes till fängelse.
En så farlig människa borde övervakas dygnet runt om han nu skulle släppas fri.
Det är obegripligt hur han inte sys in omedelbart efter en anmälan om våld, oavsett om kvinnan ifråga tar tillbaka el inte.
Om han suttit häktad hade hon kanske/ förmodligen vågat fullfölja.

Jag är absolut för en human kriminalvård med tv, studiemöjligheter och terapi men samhället måste skyddas från dessa våldsamma och farliga män så länge de är just det. Våldsamma och farliga.

Puss/ Asta

1 kommentar:

  1. Jag vet inte... Det känns som att en haverikommission borde tillsättas över mäns våld mot kvinnor. Det du skriver här får bara mina minnestentakler vibrera och jag tänker på Karen Gerab(?) som lämnades ensam med Erik i fängelset och han slog ihjäl henne med hennes egna batong. Myndigheterna är så jävla medvetna om dessa livsfarliga män men tar inte åtgärder nog för att skydda oss. Helvete vi blir ju offrade på nåt jävla slaktbord för att våldsamma män ska få gå fria... Det deras jävla rättighet typ, men våran då?

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare