tisdag 15 maj 2018

Det finns idioter, förbannade idioter och så finns det småhundsägare.



Jag måste skriva av mej för jag är så förbannad att jag nästan går i atomer.

Jag har precis varit ute på kvällspromenad med Gottfrid.
En promenad vi mötte ovanligt många arga hundar. Hundmöten verkar vara något många har problem med, mej själv inkluderat enstaka tillfällen.
Idag passerade vi nog förbi fem-sex arga vovvar men Gotteman uppförde sej exemplariskt.

Så går vi förbi en villatomt med en lös liten vit skällande hund.
Han vrålar helt rabiat mot oss bakom sin häck och husse kallar lite lojt på honom. Plötsligt står hunden på gatan, nån husse syns fortfarande inte till.
Den lilla hunden morrar, skäller och visar hela garnityret och har kanske 5-6 meter till oss.
Jag ropar nu till husse "Alltså, du får komma och ta din hund!"
Husse syns inte till. Hunden kommer närmare trots att jag ryter "Nej" och "Gå här ifrån!" Nu har den kanske 3 meter till oss.
Jag ropar (hårdare i tonen till husse) "Kom hit och ta hunden, min hund kommer klippa honom."
Den lilla hunden kommer närmare. Fortfarande lika aggressiv och hotande.
Han är nu knappt en meter ifrån oss när husse lugnt kommer gående.
Jag för Gottfrid bakom mina ben och nu säger jag argt "Är du rädd om din hund så tar du honom NU för kommer han fram klipper Gottfrid honom!"
Husse snappar upp sin hund, tar honom under armen och ställer sej sen och synar mej. Uppifrån och ner. Nerifrån och upp.
Och så vänder han på klacken å går.

Alltså va?!
Han tyckte ju uppenbart att JAG var en idiot?!
Jag kan inte ens räkna ut hur han tänker.
Han har en hanhund som morrar, skäller, reser ragg, visar tänder och går mot min hund... och det är mitt fel?
Är han inte rädd om sin hund? Ser han inte att min hane är åtminstone 50 kg tyngre och just nu ser han dessutom ut som en riktig slagskämpe med sår på hela huvudet.
Varför visade han ingen form av skam eller tacksamhet?
Nej tvärtom, hans kroppsspråk dröp av arrogans.

Och tyvärr är det inte första gången.
Jag har mött sååå många småhundsägare som låter sina små änglar leka rabiessmittade monster i utsträckt koppel så de hamnar nån meter ifrån min hund.
Jag har mött småhundsägare som släppt fram sin hund till Märta trots att jag sagt åt dem att INTE göra det för hon kan bita.
Jag har sååå många gånger TRYCKT mina stora hundar mot min kropp för att undkomma ovälkommen kontakt från småhundar jag bett dem ta bort.

Är de fan inte kloka?
Jag tänker två sorts scenarier.
1. ) Föreställ er att min hund rusat ut från tomten och betett sej på precis samma sätt med samma kroppsspråk och att jag arrogant skulle synat den andra hundägaren. Jag hade fan blivit inlåst.
2.) Föreställ er att husse kommit fram 30 sek försent och min hund verkligen bitit ifrån, kanske till och med knäckt nacken på upprorsmakaren.
Vem hade fått skulden då tror ni?

Idioter!

Puss/ Asta

1 kommentar:

  1. Det är ungefär som alltid, tänker jag. Den som gapar mest är den som kanske har minst att gapa över. Egentligen hade det ju varit mest synd om den lilla ilskan vita hunden. Husse är en uppenbar idiot. Inte mycket att orda om, utöver det. :)
    Puss

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare