söndag 12 augusti 2018

Dagens lilla lista



Livet har känts lite tungt på sistone. Inte konstant men allt för ofta.
Det finns rätt mycket som skaver i relationer och livet just nu.
Skrev precis ett handskrivet brev (jag gör det ibland) och det blev fullt av gnäll och klagan. Nästan så jag blev förvånad när jag läste igenom det. Oj.

Tänkte kompensera med en tacksamhetslista.
Nåt att verkligen vara tacksam över är att mitt liv verkligen inte är så eländigt att jag faktiskt kan se det, det finns det som är gott med.
För några år sedan pysslade jag med tacksamhetslistor varje kväll.
Det låter ju huuur flummigt som helst och det mesta av sådan där självhjälpsskit är så långt ifrån mej man kan komma.
Men faktum är att det var bra. Särskilt efter ett tag. Det blir nästan lite meditativt att tvingas samla ihop tankarna på bra stuff precis innan man ska sova.
Tre saker skulle jag komma på. Helst tre nya saker. Kunde lixom inte köra typ
Mat på bordet. Bor i världens finaste land. Har världens bästa ungar.
Inte varje gång.
Jag tror allt för många människor lägger ner allt för mycket tankekraft på det som är dåligt och läskigt.
Har alltid tänkt på livet som spiraler. Man... eller jag... fastnar lätt i nedåtgående spiraler. Det kan gälla det mesta. Generell oro, att det blir mycket tjafs och bråk med barnen (eller partnern), funderingar på vad man inte har (för min del nästan alltid relationsmässigt) istället för det man har.
Men det går att vända till uppåtgående spiraler. Motigt och trögt i början men sedan snurrar den på, allt mer och alldeles av sej själv.

Dagens tacksamhetslista. 

1. Sex arbetspass kvar till nästa semesteromgång.

2. 12 dagar kvar till jag får bada i Medelhavet igen

3. Efter semestern har jag lugna jobbveckor framför mej.

4. Jag har trots att det är svårt och jag känner mej otillräcklig som fan, ett väldigt roligt jobb. Att bistå födande kvinnor är en ynnest!

5. Jag har väldigt snälla kollegor som stöttar och hjälper å som säger så snälla saker precis när jag behöver höra det.

6. Gottfrid verkar bättre i ryggen.

7. Hösten är så gott som här och det är min tid det.
Snyggaste modet. Behagligaste klimatet. Vila och prestigelöshet.

8. Känner mej pepp på det "nya livet" i höst.

Vad tänker du om sådana här övningar?
Bra idé eller bajs?

Vad är du tacksam över just nu?

Puss/ Asta

3 kommentarer:

  1. Jodå, för många kna det säkert vara bra men för egen del så vet jag...
    Jag har överlag låga krav (för låga kanske) på livet, jag tycker jag kan vara värd lite mer.
    Visst, jag har ett jobb att återvända till, jag har haft min 1a semester på TIO ÅR !!!
    Att den sen inte blev som jag tänkt utan tung, psykisk stress å lätt ångest är en annan sak....
    Jag hade det väl för bra i våras helt enkelt, det fick inte fortsätta så......

    SvaraRadera
  2. Har också haft listor i perioder om vad jag är tacksam över, men när jag har mina låga perioder( vilka blir fler o fler) så orkar jag liksom inte vara positiv. I morgon går jag tillbaka till jobbet efter 2 veckors semester, en semester som inte varit kul velat vara med Frazźe så mycket det gick innan det svåra beslutet att skiljas från min bästa vän. Han har hjälpt mig igenom så många svåra stunder nu är jag ensam. Känns som jag skulle behöva ytterligare semester. Men hösten närmar sig och jag längtar till att få tända ljus och boa in mig. Kram

    SvaraRadera
  3. "In the age of information, ignorance is a choice"..passar ju jä*igt bra!
    /IA

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare