måndag 13 augusti 2018

Åsikter om andra

Anneli Lodéns foto.

Lady Dahmer har tatuerat sej igen, du kan bland annat läsa om det här och när jag läser i hennes kommentarsfält blir jag helt matt.

Det är märkligt tycker jag hur många människor som tar sej rätten att kritisera andras tatueringar. Att de överhuvudtaget tatuerat sej och motiven i sej.
Jag älskar tatueringar men jag älskar så klart långt ifrån alla motiv.
Men de jag inte tycker är snygga kommenterar jag bara inte.
Jag brukar inte säga till folk att de har en ful ögonskugga heller eller att de verkligen inte klär i sin frisyr.
Jag tycker det där är allmänt hyfs men när det kommer till tatueringar så är det tydligen många som anser att deras åsikt är så betydelsefull att den måste uttalas.
Självklart tycker jag om mina tatueringar, annars hade jag knappast skaffat dem.

Snacket om att man kommer ångra sej när man blir gammal.
Eller åsikterna om att vissa motiv inte passar någon som är 50+ är så tröttsamma.
För det första kommer ju nästan alla åldringar ha många och stora tatueringar om 30-40-50 år. Bilden om vad som passar sej kommer alltså att förändras. 
Morgondagens åldringar kommer inte se ut som dagens.
För övrigt, livet är för kort för att fundera på vad som "passar sej."
Jag har i alla fall tröttnat på att passa in i olika mallar. Jag klär mej och smyckar mej så som jag trivs och så får min omgivning tycka vad de vill om det

Varför vill man förstöra sin kropp?
Detta argumentet kommer ofta upp gällande tatueringar.
Det kommer ibland upp i andra sammanhang med (övervikt, rynkor, till å med graviditeter.)
Men vänta lite nu. En kropp är väl till för att användas?
Vad finns det för värde i att försöka få den att se ut som om den vore fjorton hela livet?
Det är väl därför det säljs anti age krämer till tonåringar.
Jag har till å med läst och hört om kvinnor som aktar sej för att le för att det kan ge rynkor!!!
Jag vill leva länge. Jag hoppas att jag får vara frisk, rörlig och ha mina kognitiva funktioner intakta. Men lika viktigt är att jag verkligen har LEVT.
Jag äter och dricker det jag vill ha. Jag vistas i solen. Jag sätter tatueringar på min kropp. Den dagen det är dags för mej att hamna i en kista är det väl verkligen skit samma hur fodralet ser ut!

Eller?

Puss/ Asta

1 kommentar:

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare