lördag 20 juli 2019

Lilla fiffi

Bildresultat för snippa

Ja okej jag erkänner!  Det kan mycket väl vara så att jag är lite irritabel men...

Jag är medlem i flera kvinnogrupper på Facebook och det är framför allt där jag tänkt på det. Detta att vuxna kvinnor kallar sitt kön för fiffi.
Alltså vad ÄR det?
Har ni någonsin hört en man kalla sitt kön för petter-niklas i vuxna sammanhang?
"Jag har fått några blåsor på petter-nikas" eller "när jag är med min kvinna så brukar petter-niklas..."
Nu tänker ni kanske att det är väl ingenting, människor får väl kalla sina kroppsdelar för vad de vill. Men... nää!

Det ligger något jävligt tragiskt i att vi kvinnor har så svårt med att hitta ett fungerande namn för vårt kön i dagligt tal, detta till å med när vi talar med andra kvinnor. Själv använder jag ordet snippa som oxå känns lite för rart och barnsligt men som fungerar bäst för mej.
Underliv är för kliniskt och fitta är för... jag vet inte, det ligger oftast inte rätt i min mun.
Män (och kvinnor) benämner männens kön med penis, snopp eller kuk på ett betydligt mer bekvämt sätt.

Det har ju förstås att göra med att den kvinnliga kroppen och den kvinnliga sexualiteten är mer tabu än den manliga. Den kvinnliga lusten ska vi ju bara inte tala om. Oj oj oj. Där är det inte lätt att pricka rätt.
För lite eller för mycket, jag vet inte vad som är mest skamfyllt.
Där har vi kvinnor en mängd oskrivna regler att rätta oss efter.
Fundera själv i ditt huvud hur sexuellt vidlyftiga kvinnor benämns kontra hur man säger om en man som har ett rikligt sexliv.

Vandringspokal
Madrass
Lättillgänglig
Billig
Hora
....
Player
Hingst
Karlakarl
Eftertraktad
Erfaren

Lite olika tilltal där.

Puss/ Asta

1 kommentar:

  1. Svårt det där! Förstår vad du menar men jag tycker personligen att snippa är ett barnsligare ord än fiffi. Brukar kalla mitt underliv för mus men har lite svårt att hitta ett ord jag vill använda för min fyra-månaders lilla flicka. Att kvinnors underliv och sexualiet används som skällsord är helt bedrövligt!
    Jag blev en gång tillsagd av en kollega som tyckte att det var fel av mig att använda ordet snopp inför en patient, hon tyckte att det kändes opassande och att korrekt ord är penis. Där har jag dock svårt att hålla med, men smaken är ju som sagt som baken och alla har sina referenser.

    Kram Karin

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare