tisdag 2 juli 2019

Vad skulle du ha gjort?

Bildresultat för barn på medelhavet

Nej, jag ska inte tjata om Handmaids Tale. Inte just nu i alla fall.
Ville bara säga att jag precis läst att det kommer en säsong 4... det skapar blandade känslor i mej. Lycka å förtvivlan i en salig mix.
Jag funderar på mödraskap utifrån Handmaids Tale.
Eller en mors kärlek som så skickligt skildrades i senaste avsnittet... detta är ingen stor spoiler...
Serena och June. Mamma till samma flicka.
Serena som saknar sitt barn och vill ha henne hos sej... oavsett hur livet omkring ser ut.
June som saknar sitt barn men vill att hon ska växa upp på en bättre plats.
Vilken mamma skulle jag själv ha varit?


Mammor skickar sina barn till ett okänt öde med hopp om att de ska bli trygga.
Att de ska få leva. Att de ska få mat. Att de ska få frihet.
Det händer... nu... hela tiden.
Mammor som skickar iväg det käraste de har på en ranglig båt över Medelhavet. På en resa de vet är livsfarlig, men de är ännu räddare för att behålla dem hos sej.
Vi har haft det i vårt eget närområde. Finska krigsbarn som sattes på tåg till Sverige.
För att få leva.
Skulle jag klarat det?
Jag tänker på Meetloafs gamla dänga I do anything for love.
Oh no, no way
And I would do anything for love
Oh I would do anything for love
I would do anything for love, but I won't do that
No, I won't do that.
 

Jag vet inte.
Vet du? 


Puss/ Asta 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare