måndag 30 december 2019

En lånad lista som sammanfattar året.

 


Lånade Underbara Claras årssammanfattning. Hennes kan du läsa här.

Gjorde du något 2019 som du aldrig gjort förut?
Började sova med tyngdtäcke.

Genomdrev du någon stor förändring? Nej. Inte åt det bättre i allafall. Började se på Hem till Gården.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Nej, men Dotter nr II fick sitt första barn, en liten Ivan. Stor lycka.

Vilket datum från år 2019 kommer du alltid att minnas?
Kan inte säga att jag minns något datum men däremot fanns det ju en hel del fina händelser. Makens o mitt överaskningaskalas, Jonas Gardell, när äldsta dottern och jag sov på hotell.
Ivans födelsedag finns jag så klart.


Dog någon som stod dig nära?
Min son och svärdotter förlorade sitt 4:e barn sent i graviditeten. Lilla Kiara.
Att hon inte fick leva är en sorg. Att sonen och svärdottern tvingas leva med det en annan.


Vilka länder besökte du?
Höll mej i Sverige.


Bästa köpet?
Är nog min fula hundjacka. Den fyller alla funktioner jag hoppats på.


Gjorde någonting dig riktigt glad? Flera saker så klart men bortsett från Ivans födelse så tänker jag spontant på födelsedagsfesten som mina döttrar anordnade för mej och min familj.

Saknade du något under år 2019 som du vill ha år 2020? 
Ja. Massor av saker.

Vad önskar du att du gjort mer?
Sprungit.


Vad önskar du att du gjort mindre?
Retat upp mej på okända män på sociala medier. Överlag slösat för mycket liv där.

Favoritserier från året som gått?
The Handmaids Tale. Vår tid är nu. Bonde söker fru.


Bästa boken du läst i år? 
De kommer att drunkna i sina mödrars tårar
av Johannes Anyuru

Största musikaliska upptäckten?
Lyssnat på samma musik som alla andra år.

Vad var din största framgång på jobbet 2019? 
Nej, jag vet inte. Förhoppningsvis har jag väl samlat på mej ytterligare erfarenhet.

Största framgång på det privata planet? 
Det är kanske just det som gör att 2019 känns lite tungt, jag känner inte att jag gjort några framgångar varesej på jobbet eller privat. Jag känner snarare att allt blivit lite sämre. Kanske är det här det ligger, den där känslan som jag inte riktigt kan fånga eller sätta ord på. Stando... det är aldrig bra.

Största misstaget?
Man minns det senaste bäst. I gott och ont. Så bäst minns jag att jag ett misstag i julhelgen.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?Jag tycker de flesta år delar ut både sött och salt. När 2018 tog slut tänkte jag på året som otroligt tungt. Ett av mina barn ville inte ha kontakt och Gottfrid hade dött vilket tog enormt med livslust. Men nu med lite perspektiv kan jag ändå se att stora delar av -18 var fint med en fantastisk och varm sommar.
Förmodligen blir det likadant med -19. Av nån anledning är detta år mer suddigt, jämngrått kanske, och utan enskilda saker att hänga upp det på.


Vad spenderade du mest pengar på?
Bente. Absolut.

Något du önskade dig och fick?
En sommar som blev hyfsat varm med många bad. Ett barnbarn. Kontakt med alla mina barn. Fina stunder med Bente-Nora.


Något du önskade dig och inte fick?
Harmoni


Vad gjorde du på din födelsedag 2019?
Hade en fin dag hemma. Först med vänner och sedan med barnen.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Ja. Inställning. Mer av jävlar anamma. Att unna mej att må bra.


Vad fick dig att må bra?Promenader med Bente. Att bada i havet. Skratt med vänner. Förlossningar jag bistått. Barnen. Barnbarnen.


Vem saknade du?
Gottfrid.

De bästa nya människorna du träffade?
Måste vara Ivan va?!

Mest stolt över?Mina barn. Mina barnbarn. Min hund. Alltid. 

Högsta önskan just nu?
Balans och mer harmoni

Vad tänker du göra annorlunda nästa år? 
Planen är: Allt. Farhågorna: Inget :)

Puss/ Asta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare