onsdag 12 augusti 2015

Skrämselhicka och premiärdopp




Ledig dag och vet ni vad?
Jag har badat. Utomhus. I Sverige.
Vi var ute med hund å barnbarn och Gotte brukar ju bada året om. På vinterhalvåret går han bara i strandbrynet och skvätter lite. På sommaren simmar han, gärna och länge.
Solen bröt fram genom molnen precis som vi kom ner till vattnet och både jag å Noah bestämde oss för bada.
Noa var lite kvickade än jag. Stapplade i och medan jag fortfarande satt fast i ena byxbenet faller han framåt och kommer under ytan.
Fasen vad läskigt det är!
Han sprattlade inte, plaskade inte, lät inte.
Han bara låg där med huvudet under vattnet.
Det tog ju bara nån sekund eller två förstås innan jag var där och fick upp honom.
Han fick en kallsup drog efter andan och skrek men jäklar vad skraj man blir.
Hur blixtsnabbt och hur snabbt det går att drunkna för ett litet barn!
Jag hade i princip kunnat stå bredvid med blicken nån annanstans och ingenting märkt.

Sen var inte Noah så himla sugen på att bada mer.
Jag gick i själv och fick efter några kärringnigningar till slut doppat mej och då var det faktiskt gött.
Jag simmade å plaskade runt en god stund med Gotteman.
Vid ett tillfälle hämtade jag Noah och bar ut honom men han uppskattade inte vatten mer idag och höll mej krampaktigt runt halsen.
Det var kanske en god läxa för oss alla. Vi fick se hur snabbt det kan gå och lillkillen som innan varit helt sjövild blev oxå lite skrämd.

Sen ar jag och köpte födelsedagspresent till sonen som fyller 25 år imorgon.
Vad tusan köper man till en kille i den åldern? En kille med rätt schysst inkomst, små fasta utgifter och som redan unnar sej det han vill ha i klädväg, krogliv, datorprylar.
Födelsedagsbarnet svarar "jag vet inte" när man frågar vad han vill ha och hans pappa är aldrig till nån hjälp kring nåt sånt här. Billigt är bra tycker han.
Nå väl, jag har köpt nåt. Tror inte han läser min blogg, är i det närmaste hundra på det men man vet aldrig så jag skriver inte vad.
Gick en vända på Lindex oxå.
Älskar att det börjar komma in höstkläder.
Köpte mej ett par jeans, som de på bilden. Lite utsvängda. Avslappnad look.

Nu ikväll har jag varit på kvällsrunda med hela gänget och därefter sprang Mini och jag en runda.
Det var grymt tungt ikväll. Knät gjorde lite ont och andningen var kass hela vägen.
Luften tung av slaget gräs.
Men nu har man varit lite nyttig i allafall.

Puss/ Asta


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare