måndag 26 oktober 2015

Svar till Anonyma Jenny

Jag har fått ett gäng kommentarer på ett inlägg lite längre ner av en människa som kallar sej för Jenny.
Först tänkte jag ignorera, har precis blivit av med dåren Anonym som häckade här men så såg jag att här fanns något annat. Att vi talade förbi varandra. Att det ändå var en kommentar som förtjänade att bemötas.
Först har jag lagt ut kommentarerna och därefter kommer mitt svar.



Men snälla. Tror du på fullt allvar att alla dom som följer SD är rasister? På allvar?! Kan det inte helt enkelt vara så att dom SER vad som är på väg att hända med välfärden i sverige och detta är ännu ett sätt att göra sig hörd när INGEN lyssnar?!
Jag ser det som rädda människor som vill fortsätta leva i ett tryggt land. Ett land där vi tar hand om dom som redan bor här på bästa sätt och där vi kan ta hand om invandringen på ett bra sätt. Integrationen måste fungera. Så är det bara. Precis som psykvården, äldreomsorgen och skolan måste fungera. Man måste skilja på sak och person oavsett om man är röd eller blå, svart eller vit och sluta skylla på rasism.
Morden i Trollhättan var lika fruktansvärt och vidrigt som ikeamorden. Utförda av två väldigt sjuka individer i stort behov av hjälp. Kanske där vi måste börja. PSYKvården. Så alla som bor här och som kommer hit oavsett rastillhörighet får en chans att bearbeta sina trauman. Skilj på sak och person som sagt. Och sluta skylla på rasism.


Om nu Anton Lundin Petersson kände stödet av tusentals andra arga unga män (jag skulle fortfarande kalla dom rädda) vad kände ikeamördaren stödet från då enligt dig?! Han valde ut VITA. Anton SVARTA. Men Anton råkade klicka ett par gånger för mkt på sk "rasismsajter." Och pang fick Sverige nåt att skylla på. Nä se detta för vad det är och satsa på psykvården istället. 

Och en sak till, "natt efter natt brinner det i flyktingförläggningar", vad gör det i Malmö, vad gör det i Göteborg, vad gör det i vissa utvalda små rosengårdsmiljöer i hela Sverige då? Seriöst. Trött blir man. Och nej. Dom tre sista kommentarerna är inte anonyma. Dom är skrivna av mig, en helt vanlig arbetande ensamstående mamma till två söner varav en har en funktionsnedsättning som kallas asperger och som känner en otrolig rädsla för min sons framtid...
Tack för mig!


Och Bye the way så har jag röstat i många år och ALDRIG röstat på SD. Kommer förmodligen aldrig att göra det heller.
Mvh Jenny


Klart att rasism finns i sverige. Vem har påstått att det inte gör det?! Fördomar finns mot mycket. Som tex att anklaga någon för att vara rasist bara för att man har en annan åsikt.
Sen Asta. Förlitar jag mig inte på att min son ska få rätt hjälp av SD. Jag förlitar mig heller inte på det parti vi har nu. Jag förlitar mig endast och enbart på mig själv i det fallet. Men jag TYCKER att anslagen till vården borde öka radikalt. Psykiska ohälsan i landet har ökat och anslagen minskat. Man måste börja i rätt ände. Att säga att jag förlitar mig på SD är ganska enkelspårigt och ett direkt påhopp. Men det visar väl bara hur förblindat sverige är när det kommer till SD och rasism. Man hoppar på varandra med idiotiska anklagelser om än det ena än det andra. Men ingen GÖR något åt det. Inget som syns i samhället iaf.
/Jenny


Hej Jenny! 

Det känns som om vi diskuterar äpplen och päron här Jenny.
Som om vi talar om olika saker, diskussionen började i myrstacken och slutade med rosa elefanter.
Jag är HELT ense med sej om att Sveriges psykvård, precis som övrig sjukvård, behöver mer pengar och mer resurser.
Den somatsika sjukvården har gått stadigt framåt medan den psykiatriska vården mer stagnerat.

Jag har själv, som trogna läsare vet, erfarenhet av att vara anhörig till missbrukare och psykiskt sjuka och har en bror som sedan yngre tonåren åkt in å ut för mer eller mindre misslyckade behandlingar för sitt missbruk och på äldre dar, sin diagnos Asperger. Med stor frustration för oss anhöriga och djupt lidande... förstörda liv... för min bror och min mamma.

Däremot gör jag inte samma koppling till vad du gör.
Du skriver att du aldrig har och troligen inte kommer rösta på Sd men du går ändå in och gör försvar.
Jag tror inte alls att alla de som fjuttar eld på flyktingboenden är psykiskt sjuka. Jag tror att det är, i huvudsak män på orten som får bränsle av det allt mer öppna och tillåtande klimatet för rasism som vi har släppt in i Riksdagen. Ingen tänkande människa kan väl undgå att se hur samhället förändrats sedan Sverigedemokraterna blev ett riksdagsparti?
Åsikter som förut vädrades i hemmet med likasinnade spyrs nu ut helt och hållet öppet och utan skam.
Den som tänder eld på en flyktingförläggning är inte per automatik pssyksjuk men har en allvarlig brist på empati och på att se världen i ett sammanhang.

Jag tror säkert att Anton Lundin Pettersson inte mådde helt psykiskt väl.
Det gjorde nog inte Anders Brejvik heller och jag tror en å annan skruv fattades på självmordsbombaren på Drottninggatan och på Ikeamördaren.
Samtliga dessa herrar skulle mått väl av psykiatrisk vård för länge sen. Säkert har de visat indikationer/ varningar på detta redan tidigare.
Anna Linds mördare hade upprepat sökt psykiatrisk vård och hans mamma hade vädjat om hjälp redan från att han var ett barn.
Men samhället måste göra skillnad på när någon begår mord utifrån en större övertygelse och i fanatismens namn.
Det ÄR skillnad på att hugga ner en människa, vem som helst, och på att hugga ner/ skjuta någon på grund av deras politiska/ religiösa/ etniska/ sexuella bakgrund. I synnerhet om man gör det efter att ha inspirerats och konspirerat ihop med andra likasinnade.
Därför klassas självmordsbombaren som ett terrordåd men inte Ikeamördaren.
Därför bör Anton Lundin Pettersson klassas som en terrorist men inte Lisas mördare.
Därför är systematisk nedbrännisng av flyktingboenden något annat än tonåringar som bränner bilar i förorten.

Min analys av samhällets nedmontering av skyddsnäten är, som jag tolkar dej, inte den samma som din. Jag tror inte att den har ett skit med kostnader för flyktingar att göra. Det har vi, åtminstone fram till nu och den extrema situation världen idag står inför, tjänat på.
Alliansen har i åtta års tid, med stöd av Sverigedemokraterna, monterat ner vår välfärd till förmån för skattelättnader och konsumtion. Till förmån för den ideologiska skillnad i synsätt på människan att hon bär ansvar för sej själv och inte är en kugge i samhället om man ska hårdra det.
I ett rött samhälle är klasskillnader av ondo. I Alliansens Sverige är klasskillnader något bra, något som driver och motiverar en människa framåt.
Då bortser man ifrån att även fattiga människor har barn som drabbas och man bortser från att alla inte kan bli friska för att de vill så.
Det i kombination med den allt mer accepterade rasismen har gjort Sverige till hur Sverige är just nu.
Och jag vidhåller, nu gäller det ju inte dej då om du inte röstar på Sd, att den som röstar på Sd sannolikt är rasist. Om hen inte är rasist är hen ändå medveten om att hen röstar på ett rasistiskt och demokratiföraktande parti. Om inte... ja, då är det något kognitivt fel på personen för så mycket information som pumpas ut om Sd och deras ideologi kan inte ha undgått en normalt funtad människa!

/ Asta

7 kommentarer:

  1. Tackar för dina svar och för att du tog dig tiden. Ja, vi pratar om varandra och varför jag tog upp frågan är för att invandringen är en av dom STORA saker som diskuteras i media just nu.
    Sen att dom skiljer Anton och ikeamördaren åt pga att Anton lämnade spår efter sig som skrek rasism är inte bra. Såklart. Däremot vet jag inte om ett klick hit eller dit kan avgöra terror eller inte. Erkänner man att man mördat någon pga hudfärg, vilket dom båda gjort, Anton skriftligt, Ikeamördaren muntligt. Så anser jag att dåden är att jämföra. Dom siktade på hudfärg båda två.

    Jag tänker inte, under några omständigheter försvara SDs politik. Men till saken hör, att Sverige håller på att vakna. Man ser krönikor, man ser debattartiklar, man hör politiker säga att detta håller inte. Äntligen! Man läser tom om invandrarna som vägrar kliva av bussar för dom tycker inte att ställena dom placeras på är humana. Och jag FÖRSTÅR dom!

    Vi har varit för "snälla", och nu får vi stå till svars. Vi började i fel ände och det är därför landet håller på att rasa ihop. Vi kan INTE fortsätta så här. Och igen. Det har INGET med SD att göra. Detta är helt enkelt min personliga åsikt.

    Sen vet jag om din bror. Jag har följt dig i flera år och även kommenterat tidigare. Då kom vi överens. Den här gången såg vi förbi varandra. Men man kan tydligen lösa det med; ). Önskar bara politikerna var lika samarbetsvilliga.

    /Jenny

    SvaraRadera
  2. Till Anonym (Jenny?) Anledningen till att Anton och IKEA mördaren behandlas annorlunda i media med personuppgifter etc. är inte för att Antons motiv var rasistiskt utan för att lagen ser annorlunda ut hur man behandlar personuppgifter för någon som lever kontra är död. Eftersom Anton nu mer är död får man lov att gå ut med namn och bild.

    SvaraRadera
  3. Mhm. Fast man har ju gått ut med namn och bild på ikeamördaren oxå..
    /Jenny

    SvaraRadera
  4. Heja dig Asta, det finns egentligen inget mer att tillägga. Mer än att det INTE är invandringen som förstör välfärden, det är alla bidrag (RUT, ROT och ränteavdrag) som de rikaste i landet får och allt skattetrixande samma personer tillåts hålla på med! Vi har plats för många fler i vårt land, vi har till och med ett behov av att bli fler om vi ska kunna försörja våra pensionärer, så de som kommer nu kräver en initial investering som kommer att ge mångdubbelt tillbaka. Diskussionen ska inte vara om vi kan ta emot dem utan om hur vi tar emot dem på bästa möjliga sätt!

    SvaraRadera
  5. Precis. Vad är bästa möjliga sätt enligt dig Freja?
    /Jenny

    SvaraRadera
  6. Bästa möjliga sätt är att satsa på det som gör det bättre för oss alla. Bygga bostäder, se till att de som behöver får utbildning och se till att det finns jobb. Bara genom att vi blir fler människor ger oss fler arbetsmöjligheter, till exempel behövs mer affärer av olika slag när det är fler som har behov av mat och kläder. Allt det här är viktigt även för de som ifdag har svårt att etablera sig i samhället. Unga, funktionsnedsatta, långtidsarbetslösa, sjukskrivna under rehabilitering. Om vi dessutom kan bli snabbare på att verifiera utbildningen hos de som kommer och samtidigt snabbare låta dem lära sig svenska så får vi tillgång till personer med utbildning där vi idag har stora behov, som läkare och sköterskor. Det här hjälper alla, och det finns alla möjligheter att plocka ut mer skatt från de som tjänar mest och från företag för att få ekonomiska resurser att göra det här.

    SvaraRadera
  7. Det finns alla möjligheter att plocka ut mer skatt från dom som tjänar mest ja men det känns som det är precis tvärtom. Som att klyftorna blir större och större.
    För att få hjulet att snurra är det precis där vi måste börja. Utbildning, arbete, hjälpa dom som kommer hit vidare, integrationen måste tas tag i. Vi kan inte göra som vi gör nu. Stå med öppna armar och ta emot människor av snällhet och tro att allt ska lösa sig av sig själv...det kommer det inte att göra och det kommer att sluta i kaos.
    Hjälpa dom som är utbildade i sina hemland att få rätt att jobba här som sköterska, läkare osv snabbare är absolut ett steg. Eller, så kanske vi måste höja lönerna och göra vårdyrket mer attraktivt. Båda delarna vore det bästa. Som min chef sa på jobbet en dag "satsa mer på invandrarna, dom är tacksamma och vill jobba". Hur kommer det att bli i framtiden om alla arbetsgivare tänker så?! För hon har ju rätt. Dom vill jobba. Och jag tror knappast dom ställer krav på högre löner..
    Känner mig tjurig och trött och har säkert skrivit en massa svammel men, Sverige måste vara ett land där vi alla får plats och där alla får samma rätt till ett vettigt sätt att leva. På lika villkor. Så är det inte nu.
    /Jenny

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare