söndag 3 mars 2019

Slöseri med liv

Känner du dig beroende av din mobil? Då är det kanske dags att börja avvänja sig.

Jag har gått av efter att ha jobbat 3 nätter på raken och känner mej ganska mör.
Det ska strax bli sänggång för denna hära men först tänkte jag skriva om en sak jag tänkt på ganska mycket på sista tiden.
Jag är mobil och datorberoende!
Ja det är vi väl alla egentligen numera, det är svårt att föreställa sej hur världen skulle se ut om inte internet eller ens smarta telefoner fanns, men jag menar att jag är beroende på ett dåligt sätt.
Jag skulle inte kalla det ett missbruk, för för mej är missbruk något annat, men vi har i alla fall ett destruktivt förhållande tekniken och jag.
Jag tror egentligen att jag delar det med väldigt många men alla ser det kanske inte som ett problem. En å annan kan kanske känna igen sej i mina tankar...

Jag går med mobilen i handen eller i fickan så gott som hela min vakna tid.
På den spelar jag två sorters spel... Wordfeud och 10i10.
Jag kollar sociala flöden på Facebook å Instagram många gånger i timman.
Jag läser nyheter. Googlar saker jag undrar och fotograferar närmast maniskt och det mesta.
Där upptill sitter jag även en hel del vid datorn.
Jag ser en å annan film eller serie, jag kollar Facebook och nyheter här med.
Då och då är jag inne på den här bloggen men det blir allt mindre inspirerande när det är den här ständiga enmanskommunikationen. Blev till med lite glad när jag fick en idiotkommentar på senaste inlägget. Alltid nåt lixom.
Fast en del inlägg ger respons på Facebook och det är trevligt i alla fall.
Ja och sen så lägger jag åtskilligt med tid... skulle tippa på många timmar per dag... på spel som heter Taipei.
Och så känner jag mej stressad över att jag inte har tid till allt det där jag behöver!
Va?! Jag är en idiot.
Jag vet inte ens varför jag gör det.

Jag har tänkt på detta ett tag som sagt. Och jag har försökt skärpa mej men glömmer bort det efter en halv dag. Telefonen är så lättillgänglig och även när jag tänker "jag lämnar den hemma/ lämnar den på övervåningen" så följer den oftast med ändå "för jag kanske ska fota."
Och ingen förändring sker.
För mej är det inte "hjärtanen", gillamarkeringarna, antal följare eller kommentarerna som är viktiga (eller det viktigaste) utan det är nog framför allt behovet att "kolla så jag inte missar nåt."
Ja, vad sägs om livet? 

Jag känner ofta en stress över att jag inte "hinner" allt det där jag vill ha och behöver.
Tid att läsa. Tid att skriva brev. Brodera.
Tid att gå ut å gå. Eller springa. Vara i naturen.
Tid att miljöträna Bente. Träffa folk. Städa. Göra av viktiga ärenden. Läsa på saker och ting jag behöver veta.

Jag HAR ju tid. Jag lägger den bara på meningslösheter. Jag måste hitta ett sätt att bryta det här. Att som ett litet barn tilldelas 1 timma per dygn på nätet i nöjessyfte och thats it.
Men HUR?!
Känner du igen dej?
Har du något tips som funkat för dej? 


Puss/ Asta

2 kommentarer:

  1. Slå sönder telefonen eller ge bort den i 6 veckor till nån som inte ger tillbaka den inom den överenskomna tiden så kommer då att vänja dig av med den och få upp ögonen för annat.

    SvaraRadera
  2. Jag känner inte igen mig idag.
    Jag mobilen, fb, instagram, bloggen, snapchat har en sund inställning till varandra.
    Jag var nog mer beroende förr men så bestämde jag mig för att inte vara inloggad på fb så fort jag var hemma, inte kolla instagram, bloggen osv.
    Jag lät bli i någon/några vecka/or och sen dess så känner jag inte samma behov.
    Jag är inte särskilt aktiv på instagram, kollar sällan varje dag och lägger inte ut själv så ofta heller.
    Snapchats får jag av barnen men skickar sällan själv, jag menar hur rolig är jag liksom?

    Fb snabbkollar jag på morgonen om någon typ fyller år eller så, så himla rolig är inte Fb.

    Bloggen som jag tidigare var in på med jämna mellanrum ger jag tid åt på morgonen när jag skriver ett blogginlägg och svarar på kommentarer, surfar hos andra och skriver kommentarer men det är inte mycket tid att tala om.

    Mobilen har jag någonstans i närheten men har den ofta på ljudlös så att jag inte ska bli störd.
    När jag går bort så ligger den i ryggsäcken.
    Fotar med mobilen gör jag men sällan mitt i vintern då den har en förmåga att dö av kylan.
    Däremot blir det alltid foton på barnbarnet när jag hälsar på där.

    Jag spelar Wordfeud men har t.o.m lugnat mig där, jag behöver inte skriva ett nytt ord direkt jag får ett.

    Så det fungerar faktiskt att "komma ifrån" användandet om man inte är nöjd med det.
    Man får helt enkelt låta bli under ett tag.
    Oftast går det till sig.

    Kram

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare