måndag 15 september 2014

Supervalet 2014



Det var detta valet det å jag ska försöka mej på någon form av sammanfattning.
Tung är känslan, det högtidliga förväntansfulla har försvunnit.
Det är söndag kväll, jobb imorgon, förkylningsblåsor i hela munnen, lätt illamående efter hetsätning av Estrella chips i vitlöksdipp.

Valet gick delvis som jag förväntat mej.
Vi kommer byta statsminister. Feministiskt initiativ kom inte in. Sverigedemokraterna växte.
Så långt stämde det med min tro men Miljöpartiet och Vänsterpartiet gjorde ett långt sämre resultat än vad jag förväntat mej, sannolikt delvis för att det blev konkurrens om vänsterrösterna med Fi och att de rösterna nu föll bort.
Sverigedemokraterna gjorde ett långt bättre val än vad jag befarat och blev med marginal Sveriges tredje största parti.
Med anledning av Vänsterpartiets och Miljöpartiets klena resultat blev därtill deras vågmästarroll betydligt kraftfullare än vad den varit tidigare och jag förstår faktiskt inte hur Löfven skall klara av att regera denna härdsmälta?!
För mej är Sverigedemokraternas framgångar långt svårare att bära än vad segern är söt över att Alliansen förlorade.

Sju partiledare har anledning att känna sej besvikna och oroade inför framtiden.
Bara en partiledare är glad. Bara ett parti har gjort ett bra val.
Folket har sagt sitt och SD blev som sagt 3:e största parti i Sverige.
I mitt lilla distrikt blev det andra största parti.
Om någon av er läser nu... Jag SKÄMS över er. Skäms å skräms.

Jag hade velat se en regering ledd av Stefan Löfven med starkt inflytande av Vänsterpartiet och framför allt Miljöpartiet. Jag sa innan valet att jag inte vill se nåt jäkla flirtande över blockgränsen...
Nu är jag inte längre lika säker.
Jag kan åtminstone inte se hur Löfven ska kunna regera med det underlag som S, V och Mp skrapar ihop. Kan han det så är det ju jättebra.
Viktigast för mej i nuläget är att hålla Sd utanför inflytande och i det spelet är alla metoder tillåtna.
Odemokratiskt?
Knappast! I denna dystra stund ska vi komma ihåg att 87% av svenska folket är ickerasister och ickehomofober. Vi måste minnas det!

Godnatt.

Puss/ Asta

1 kommentar:

  1. Och ännu svårare blev det när Löfvén sa nej till V... Nu kommer det att bli en regering som fattar beslut med högerns hjälp, förändringarna kommer inte att bli lätta!

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare