måndag 19 januari 2015

Asta recenserar på egen hand "En sannolik historia" av Karin Alvtegen.



Igen! tänker kanske ni.
Jo men visst förstår ni, nu har jag läst ut en bok till som skall recenseras.
"En sannolik historia" av Karin Alvtegen.

På omslaget står "I En sannolik historia möts två olyckliga människor som upptäcker att vi faktiskt kan ändra på vårt sätt att se på tillvaron och det finns helt andra val att göra i livet än de vi kanske först tror."
Vi får möta Helena, en kvinna mitt i livet med trasig barndom och ett nybliven skilsmässa i ryggen.
Hon och hennes man flyttade till Helenas barndomssmultronställe i Norrland i hopp om något nytt å bättre men äktenskapet gick i krasch och kvar finns Helena med sin tonårsdotter och en massa sorg.
Vi får även möta finansmannen Anders som hamnar på hotellet av en slump efter att något dygn tidigare genomfört ett ogenomtänkt självmordsförsök.

Karin Alvtegen är ju en favorit hos mej. Jag har läst de flesta av hennes böcker och "Fjärilseffekten" som jag läste i fjol är en av de bättre romaner jag läst. På topp 10.
Kanske hade jag därför för höga förhoppningar...
Det känns som om jag har läst den här romanen förut.
Som om jag känner igen den bitvis, karaktärerna, sensmoralen.

Det är absolut ingen dålig historia. Jag är definitivt underhållen och läser den ganska fort.
Längtar efter den på kvällen.
Alvtegen kan sitt konsthantverk men det känns som att den är halv. Men den lämnar mej ändå med ett litet förvånat "Jaha."
Det är som att karaktärerna inte får komma i full blom. Som om jag velat att hon berättade nåt mer, något annat om dem.
Det känns förutsägbart. Ungefär som när man ser en halvintressant film och halvvägs in i handlingen inser att man sett filmen förut fast med andra skådisar.

Det är en godkänd bok. Absolut. En stark 3:a.
Men av Alvtegen förväntar jag mej mer.

Puss/ Asta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare