onsdag 18 september 2013

Elaka Måns å hans polare

 

Här om dagen presenterades regeringens budget och jag har sällan eller aldrig sett två så nöjda medelålders män som Reinfeltd och Borg.
Likt mätta katter med vispgrädde kring munnen rabblade de upp sina "satsningar" inför kommande år.
ÄR verkligen Nya/ feministiska/ gröna/ arbetarpartiet Moderaterna så fartblinda eller är det JAG som är dum i huvudet?!

Utan självkritik och utan den minsta tveksamhet över de senaste 6 åren av ökad arbetslöshet, ökade samhällsklyftor mellan de som har minst och de som har mest, ökade klyftor mellan män och kvinnors löner.
Utan fundersamhet eller skam över de arga lärarna, den förtvivlade vårdpersonalen, den oroade allmänheten så blåser de på.
I EXAKT samma hjulspår som tidigare.
De som jobbar ska ha mer.
De som tjänar lite får mindre, de som tjänar mycket får mer.
De som är sjuka skall tvingas ut på arbetsmarknaden, de som är pensionärer ska bestraffas.
Vi ska låna pengar för att finansiera skattesänkningar åt de som redan tjänar bra.

För egen del handlar det om ca 200 kr mer i månaden.
Som Reinfeltd och co ger med ena handen...
Det 5:e jobbskatteavdraget skall frälsa Sverige och svenskarna.
Trots att flertalet ekonomer inte tror på att det ger några nya jobb.
Få oss att glömma stora klasser och usla skolresultat (det ordnas till med betyg till små barn.)
Få oss att glömma en sjukvård som snart är att betrakta som farlig för både patienter och personal (personalen kan ju starta eget, oj vad käckt.)

Jag tror inte att svenska folket är så dumma och jag tror inte att tillräckligt många är så giriga att de väljer de där stackars hundralapparna.
Jag tror inte att befolkningen längre accepterar en nedmonterad välfärd när det ÄNDÅ inte ger några nya jobb.
"Si och så många fler är i arbete" säger de medelålders mätta katterna pompöst.
Ja men ARBETSLÖSHETEN ökar trots all "stimulans" som hystats in. Långtidsarbetslösheten, ungdomsarbetslösheten, utlandsföddas arbetslöshet.
Kvinnolönerna hålls nere och villkoren på klassisk kvinnliga arbetsplatser är så uttröttande och så usla att de DESSUTOM inte förmår/ orkar arbeta heltid.
"Fler är i arbete" betyder att de som egentligen är sjuka inte längre får sjukersättning. Det betyder FAS 3 och annat elände.
Det betyder ENORMA bidrag till företagen som slipper anställa och betala vettiga löner utan kan ha praktikanter som får slava för skitpengar and so on.

Jag säger VÄCK september 2014. Vad säger du?

Puss/ Asta

5 kommentarer:

  1. Jag säger, presentera ett 6:e och 7:e jobbskatteavdrag. Behöver varje hundralapp jag kan få.

    SvaraRadera
  2. Jag säger precis som du ja. Väck.

    SvaraRadera
  3. Håller med! Nu räcker det! Jag har bytt sida, denna regeringen har tagit i för hårt. Jag som redan har det bra VILL inte ha det bättre på välfärden bekostnad. Jag vill inte att klyftorna ska fortsätta öka, jag vill inte ha det som i USA. Jag vill ha ett solidariskt samhälle där vi hjälper varandra, ibland ligger man på topp, sedan kan det hända att vågskålen tippar, då ska vi ha socialförsäkringar och sjukvård som är lika för alla. Säger som i kyrkan, vi är alla en och samma kropp.

    SvaraRadera
  4. Hörde på nyheterna att det verkar som att oppositionen ska kunna stjälpa budgeten med hjälp av SD... Ja, då får de i alla fall göra nån nytta...

    Men de här gubbarna, de hjälper nog bara sina kompisar företagarna...

    - Sänkt restaurangmoms har varken sänkt priset på att äta ute eller lett till flera anställda, däremot har ägarnas vinster ökat...

    - Jobbskatteavdraget ger visserligen mer i plånboken, men har oxå gjort att löneökningarna minskat, och därmed har avdraget i realiteten hamnat i - ägarnas vinster... Arbetstagare som redan fått lite mer av staten kräver inte lika mycket av arbetsgivarna som de annars skulle gjort så skatteavdraget omfördelas till ägarna.

    Smart gubbar, smart!

    Men ni ska UT!!!

    SvaraRadera
  5. Bra skrivet - och jag håller med: VÄCK!! Bara VÄCK!!!

    Kram

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare