tisdag 10 september 2013

Ett svårt inlägg

 

Jag har ett svårt ämne i mitt huvud att skriva om.
Svårt för att jag inte vet hur jag ska formulera mej, svårt för att jag tar in "egenförbjudna" tankar i mitt huvud, svårt för att det är ett tragiskt inlägg.

Vi människor är i grunden alla lika. Det rinner samma röda blod i våra vener, våra organ ser lika dana ut, vårt behov av kärlek, mat och trygghet är den samma.
Varje människa föds med ljus och mörker inom sej å beroende på vilken kraft som matas växer den ena eller andra sidan.
Ingenting av detta påverkas av hudfärg eller ögonfärg.

Ändå är det stor skillnad. Det är stor skillnad på var du föds, särskilt om du är kvinna.
Det finns länder där det är farligare att vara kvinna än soldat i krig.
Det finns oändligt antal länder där flickor och kvinnor inte är någonting värda... alls.
Rädda barnen och UNICEF rankar Afghanistan som det värsta landet i världen att födas i för en flicka.
Kvinnor behandlas långt sämre än vad vi behandlar våra djur, nästan sämre än vi behandlar skadedjur.
Om en kvinna i Afghanistan inte dör av krig, i barnsäng eller i våld i hemmet blir hon i genomsnitt 49 år gammal står i dag att läsa i en utmärkt men skrämmande artikel i Aftonbladet av den alltid lika lysande Carina Bergfeldt.
Fem år äldre än mej. Om hon har "tur."
En överväldigande majoritet av kvinnorna misshandlas av sina män, nästan 90 %.
Tre hedersmord om dagen sker.
De allra flesta kvinnor är analfabeter, ingenting värda, gifts bort som unga flickor, behandlas som slavar av män.
Deras att äga. Deras att slå. Deras att ta livet av.
Idag... 2013... ser världen ut så för många kvinnor runt om i världen, i synnerhet i Afghanistan.

Det finns en naiv syn på fred.
Amerika har fått utstå hård kritik för kriget i Afghanistan. Ett krig som varat i 13 år.
Det sägs ofta att humanitära insatser alltid är att föredra.
Men hur då undrar jag?
Som Ebba Grön en gång sjung... Är det verkligen fred vi vill ha? Till varje tänkbart pris? Är vi verkligen säkra på det, att det värsta av allt är krig?
USA's och FN's uppdrag i Afghanistan var hopplöst från början.
Det är ett land som härjats av olika krigsherrar sen evigheter tillbaka.
När vi kritiserar USA ska vi komma ihåg Talibanerna.
Si och så många civila har dödats.
Sant. Människor dör i krig.
Men människor och i synnerhet kvinnor dör utan inblandning av väst också.
Vi skall komma ihåg människornas livsvillkor med dem... kvinnornas livsvillkor.
Många i landet är trötta på att se internationella soldater men många... och troligen fler... räds vad som skall hända sen.
När soldaterna försvinner. När världens ögon drar sej bort.
"De här människorna männen" respekterar inte humanitära insatser aldrig hur fint det låter. De vill inte ha någon skola för flickor. De vill inte ha nåt bjäffs om demokrati. De vill styra, vinna makt och fruktan och fortsätta hålla sina kvinnor som slavar.
Det gör ont att säga det. Det beror självklart inte på blod, organ och dna kedjor.
Det beror på kultur, traditioner, brist på bildning och integration med omvärlden.
Sjukvård och humanitära hjälporgan är inte längre heliga. Det gäller många länder.
I Somalia togs relativt nyligen ett smärtsamt beslut av Läkare utan gränser att lämna landet. Det var för farligt helt enkelt, personalen utsattes för allt för stora risker.
I länder som Somalia, som Afghanistan, som Syrien med flera tas ingen hänsyn till människoliv. Där måste vård, mat, mediciner, sjukvård och beskydd krängas med hjälp av soldater.

Jag drog vinstlotten i livets tombola. Jag har alla skäl i världen att vara happy, happy, happy.
Men ibland värker privilegiet i själen.

Puss/ Asta 

5 kommentarer:

  1. Jessica i Malmö11 sep. 2013 00:09:00

    Anledningen till att jag kritiserar USA:s insats i Afghanistan är att de var med under 80-talet och stödde "rebellerna", dagens talibaner, genom massiva vapenleveranser till mujaheddin, och drev ut ryssarna, eller kommunisterna som de gick under då och som ansågs vara det största hotet under kalla kriget. Se hur kvinnorna hade det i Afghanistan under 60 och 70 talet jämfört med hur de har det idag. Det är en extrem tillbakagång i livsvillkor, studiemöjligheter och frigörelse. Det är mina tankar bara.
    Sedan är ju humanitära insatser just vad de låter som, ett försök att skydda de oskyldiga vilket i mina ögon aldrig kan vara negativt. Speciellt i samband med säkerhetsrådets krav på att föra de stridande til förhandlingsbordet. Det sista jag (alltså jag, äger inte att alla ska tycka så) vil se är att USA återigen beväpnar ett uppror man stödjer för att sedan lämna landet vind för våg igen. Men det är jag.
    Och jag tycker alltid att det är bra att du lyfter diskussionen.

    Kram kram, och ta hand om dig och ditt hjärta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jessica i Malmö11 sep. 2013 00:12:00

      Och när jag pratar politik och hjärtefrågor blir jag visst så till mig att jag inte kan stava. Några ord här ovan ska vara "till" "säger" (inte äger) "vill"...*suck*

      Radera
    2. Håller med dig helt och hållet. Hade usa hållit sig ute ur Afghanistan helt så hade landet troligtvis haft en mycket mer demokratisk utveckling.

      Radera
  2. Fantastiskt bra skrivet! Och visst är det så, att det finns kvinnor i världen som har det helt vidrigt, och att det i mångt och mycket beror på kulturen där de lever. Det viktiga att komma ihåg, och som jag tycker du belyser i ditt inlägg, är att kultur inte sitter i huden eller i vår DNA, den är inlärd. Det går att läras av och det går att läras om, och jag vill tro att det ändå finns hopp, även om "omprogrammeringen" går fruktansvärt långsamt...

    SvaraRadera
  3. Heja dig Asta! Ett viktigt inlägg och Frejas kommentar är klockren!

    Kramar

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare