lördag 2 november 2013

Sunt förnuft om hundar

 

Hade ett litet åsiktsutbyte på facebook och fick som svar att "Man kan inte ifrågasätta sunt förnuft."
Nej, det låter ju dumt att göra det. Jag menar... sunt förnuft, det hörs ju på namnet.
Problemet är kanske att det finns olika sanningar och att det som är sunt förnuft för mej inte nödvändigtvis är det för dej.
Vi utgår från olika kunskaper, erfarenheter och världsbilder när vi åkallar begrepp som "sunt förnuft."
Det kan gälla barnuppfostran, djurhushållning, politik i alla dess former, familjeliv, skolan, arbetsplatser... ja, men i princip allting.

Just denna diskussionen handlade om hundar och hunduppfostran och det är ett bra exempel på vad jag menar för ALLA hundägare med ALLA möjliga typer av uppfostransideologier hänvisar till "det naturliga", till flockbeteendet, till vargen.
Själva urmodern till våra tama vovvar.
Detta alldeles oavsett hur man ser på begrepp som ledarskap, dominans, rang, belöning, bestraffning...
Och de åkallar... sunt förnuft.

Problemet med denna källhänvisning till vargen som förespråkades ivrigt av brukshundsfolk framför allt förr i världen var att man studerade vargflockar på djurparker där det vilda och naturliga språket var satt ur spel.
Där aggressivitet och stridigheter inom flocken fick en onaturlig betydelse och där mycket av det man studerade feltolkades.

Själv har jag fostrat hundar inom både det som kallas den "hårda och den mjuka skolan." Egentligen tycker jag det är svårt att prata om hårt och mjukt, det glider in i varandra och få hundägare är utpräglade hårda eller mjuka i sin hundkontakt.
Jag är övertygad om att båda metoderna fungerar.
Du kan fostra din hund till att känna respekt/ rädsla för dej och på så vis få den att lyda. Du kan fostra din hund till att samarbeta därför att den tycker du är den roligaste och mest spännande personen att vara med.

Ledarskap för mej handlar om att vara en trygg person som tar ansvar för alla de situationer som jag och min hund ställs inför. Genom att läsa av min hund och ge honom utrymmet han behöver. Genom att gå först.
Ledarskap handlar om att vara rolig, påhittig, smart.
Inte minst när du har med en envis, tjurskallig, smärttålig mastiff att göra.
Alla typer av våld är ett misslyckande.
Där med inte sagt att jag inte kan markera. Ett morr, en skärpt ton, ett snabbt "nyp" i örat eller kinden.
Så som tiken gör mot sina valpar. Så som Märta bemötte Gottfrid.
Oändligt tålmodig och snäll. Men så tydlig man kan.

Min huvudsakliga belöning handlar om närhet och tillhörighet.
Bestraffningen om nonchalans och att han inte får vara med.
Jag skulle aldrig någonsin slå honom eller få för mej att använda elhalsband eller stackel.
Faktum är att jag är ganska tveksam till stryphalsband med.
Det skapar en onödig stress och på sikt inte bra för kotorna i nacken.
Hur stor påverkan det gjorde märkte jag inte förrän jag började med sele på Gottfrid. Han blev en lugnare hund direkt.

Var å en blir salig på sin tro. Jag på min å du på din.
Båda tror vi på sunt förnuft.

Puss/ Asta

4 kommentarer:

  1. Så länge som det fungerar, så. Där har jag lite samma syn som på barnuppfostran. Men det är givetvis väldigt svårt att se sig själv utifrån, och sina familjemedlemmars beteende (fyr- eller tvåbenta) med objektiva ögon. Man kan ju själv tycka att något fungerar alldeles utmärkt, och så sitter större delen av ens bekantskapskrets och bara suckar för att man inte vet bättre...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fas vadå "inte vet bättre"... funkar din barnuppfostran för dej och din familj så funkar den.
      Oavsett vad andra tycker. Det är ni som ska leva med den.
      Min hund tigger vid bordet. För mej är det inget problem, inget jag lärt honom är fel.
      Andra kanske tycker det är enormt ouppfostrat. Då får dom tycka det. Hemma hos sej.
      Kram

      Radera
  2. Jessica i Malmö2 nov. 2013 18:12:00

    Hmm, elhalsband, strykoppel och nötande kickar i revbenen. Det är Milan det, och jag gillar ICKE. Speciellt inte skallbanden som gör hunden rädd för att använda sitt naturliga skall. Men det är jag det. Men visst kan man få vem som helst att lyda med rädsla för smärta. Det fungerar. Not my cup of tea.

    SvaraRadera
  3. Jag har stora problem med uttrycket Sunt förnuft. Sunt förnuft innebär att upprepa det en vant sig vid att göra/tänka genom normativ påverkan under uppväxten. Sunt förnuft innehåller fördomar, diskriminering och inget normkritiskt tänkande. Inte mitt sätt att lösa saker, inte alls. Jag vill direkt börja dissekera det sunda förnuftet, som dessutom ser helt olika ut från person till person, medan det används som om det vore en gemensam sanning...

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare