lördag 12 april 2014

Nej, jag respekterar inte alla.

Facebook är verkligen en fantastisk plats att vistas på om man har lust att bli lite irriterad. Twitter likaså.
Många av mina inlägg uppstår som frukter av ilskan som föds där.
Det finns verkligen måååånga människor där hissen inte går ända upp, det ska gudarna veta.

Här om dagen kommenterade jag en facebooksväns status.
Hennes vän uttalade sej, för hundrade gången i ordningen, rasistiskt och eftersom jag vet att min facebookvän tar kraftigt avstånd från rasism och vid åtminstone ett tillfälle bett sina vänner med rasistiska åsikter att att ta bort henne som vän så frågade jag henne hur det kom sej att hon hade sånt tålamod med den här tomten.
Självklart kunde inte denna rasisitsnubbe låta bli att svara mej.
Han visste minsann vem jag var, vi hade flera gemensamma vänner på facebook och han lät dem vara vän med mej utan att ifrågasätta. Jag var så vidrigt politiskt korrekt och sådan hade jag varit ända sedan vi gick på komvux ihop.
Jag har noll å inget minne av honom så jag måste åtminstone ha gjort större intryck än vad han mäktade med.
Men nu, nu såg man minsann min människosyn. Att det visst var skillnad på folk å folk. Att alla inte var lika mkt värda.
Jag har fått den reaktionen tidigare när jag tjafsat med sverigedemokrater på alla möjliga forum, att jag minsann inte respekterar dem och att jag gör skillnad på folk å folk.

Ehhh?!
Jag har aldrig någonsin sagt att jag älskar alla människor i hela världen lika mycket.
Inte någonstans.
Jag är inte ens en så ädel människa att jag respekterar alla människor lika mycket.
Inte någonstans har jag påstått det.
Tvärt om. Jag ihärdar i att jag ogillar dumma människor.
Skillnaden mellan dem och mej är att jag ogillar alla dumma människor.
Danskar, finnar, svenskar, syrianer, greker, irakier and so on.
För mej har dumhet... eller den jag känner respekt för... ingenting med etnicitet att göra.
Dumma människor (dum som i elak, inskränkt, oempatisk, tänker inte från motpartens sida, älskar svart-vita sanningar, okritiskt förhållningssätt) finns överallt.

Förövrigt är det nazister ute å slåss på Stockholms gator igen. Läste det precis på Aftonbladet.
Vi kan aldrig tala om det här för mycket.

Puss/ Asta

2 kommentarer:

  1. Jo, det är ju så jämlikt att dumhet är en universell egenskap som inte har med hudfärg eller etnicitet att göra :-D

    SvaraRadera
  2. Suck - been there, done that. Precis på samma sätt som att Sd INTE är ett demokratiskt parti bara för att det röstades fram i demokratiska val, behöver jag inte respektera och tycka om alla, bara för att jag anser att människor är lika mycket värda. Respekt och att tycka om handlar om dina HANDLINGAR som människa. Och DEM behöver jag verkligen inte tycka om!

    (Alltså jag talar inte om DIG och DINA handlingar per se - det var bara mitt sätt att skriva! Jag vet att du vet - men någon annan som kanske läser inte vet.. ;))

    Kramar

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare