torsdag 12 februari 2015

Ahmed kan aldrig jämföras med Kalle

Få har väl kunnat missa historien om det våld som en väktare i dagarna använde mot en nioårig flyktingpojke som tjuvåkte på tåget. En film har spridits i sociala medier där vi får ta del av hur en vakt sitter på pojken, håller för hans mun och dunkar hans huvud mot underlaget.
Det hade i mina ögon tolkats som övervåld mot en vuxen man. När det nu handlar om ett barn så kan det inte räknas som något annat än barnmisshandel.
Jag har läst de mest underliga protester/ försvar för väktaren.
"Hur såg situationen ut innan?" "Vad hade pojken gjort?" "Vittnesmål finns på att pojken själv agerade aggressivt."
Och?!
Och, VAD vill ni säga med det?
En väktare skall kunna hantera vuxna våldsamma personer på ett professionellt sätt.
Han misslyckas monumentalt med ett barn.

Polisens första inställning var att lägga ner händelsen?!?!
Nu ska det granskas på nytt efter att flera anmälningar inkommit.
Pojken förs bort handfängslad som om han precis begått ett rån mot stadens Seven eleven butik.
Han återförs till den institution där han "förvaras" men rymmer igen ihop med ett annat barn.
En representant från Malmöpolisen uttalar sej:
"De drog som en avlöning. Nu är de en i högen som är lysta."
Nej, vi pratar varken om någon förrymd hemmafru som ledsnat på sin make eller en jakthund som förirrat sej i skogen, vi pratar om barn. Små barn. Som inte talar svenska och som befinner sej i för dem okänt land. Som har trauman med sej hemifrån.

Den värsta rasismen i Sverige är inte dönickarna i Sverigedemokraterna och deras väljare.
Det är inte dem som öppet säger att muslimer är det största hotet sedan nazismen.
Det är inte de som gapar om importerade massvåldtäkter medan de själva på flashback talar om kvinnor som slynor, horor och kåta djur.
De här puckona vet vi var vi har. Flertalet av deras väljare har ingen som helst kognitiv förmåga att ställa till problem för demokratin. De sitter vid sina datorskärmar å är tuffa.
Nej, den värsta rasismen är denna som både väktaren och Malmöpolisens representant ger uttryck för och som finns överallt, på alla nivåer, i vart enda bostadsområde, på var enda arbetsplats.
Denna att det är skillnad på människor. På vi och dom.

För ingen kan väl på allvar föreställa sej en blond nioårig svensk unge som får stryk av en vuxen väktare för att hen har tjuvåkt och uppträder störigt?
Ingen kan väl på allvar föreställa sej att nioåriga Nova eller Kalle försvunnit från sina hem och att polisen inte drar ut med spårhundar, sökpatruller, värmekameror, skallgångskedja å hela baletten.
Att en polis skulle sucka å säga: "Jaha, nu är Kalle borta. Ja han är lyst förstås. En i raden av alla barn som försvinner. Suck så besvärligt."

Ett barn är ett barn. Hur fan kan det vara så svårt att förstå?!

Puss/ Asta

2 kommentarer:

  1. Och återigen håller jag med dig! Jag har arbetat som lärare i långt över tio år. Både på högstadiet och gymnasiet. Jag har blivit hotad av elever, spottad på, sparkad mot (en gång i ryggen när jag var höggravid) men ALDRIG - ALDRIG har jag behövt dunka ett barns huvud mot ett cementgolv för att få det att lugna sig. ALDRIG! Man kommer långt med att behålla lugnet, man kan hålla fast (OM det behövs) på sätt som inte är förnedrande och framförallt skriker man inte åt ett barn/ungdom. Punkt!

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Jag förstår inte att väktare (och poliser) inte får lära sig bättre teknik att hålla fast människor än att sitta på dem. Vuxna män har ju faktiskt dött av den behandlingen.

    Jag är en gammal klent byggd tant, som aldrig slagit nån, men om någon satte sig på mig och höll fast mig skulle jag rent reflexmässigt - och i panik! - göra så våldsamt motstånd jag bara kunde. Så det kan ju inte vara en smart sätt att hantera situationen...

    Sen är ju attityd och bemötande bara skrämmande, liksom ryktesspridningen om killen på nätet. Jag blir illamående.
    lenaikistaminnen.wordpress.com
    (Vill INTE vara anonym, men yckas tyvärr inte bli identifierad av Blogspot trots ihärdiga försök :(

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare