torsdag 30 april 2015

Valborg å Första maj.



Vad betyder Valborg för dej?
Vad har ni för traditioner kring denna dag?

Jag har inga egentliga traditioner alls kring Valborg med mej, för mej är det en dag som alla andra.
Jag är från Göteborg ursprungligen och där hade man mer påskbrasor och färre valborgsbrasor.
Som ung tonåring betydde Valborg supa och sen ner till stan och glo på Chalmerskortegen vilket man... eller jag... väl inte var gammal nog/ insatt nog att förstå till fullo.
För er som inte vet är det universitetet Chalmers som gör en bilkortege med händelser som skett under året. 

Egentligen borde man kanske fira?
Livet består av tillräckligt många vardagar som det är.
Jag skulle kunna bygga egna traditioner, inte nödvändigtvis titta på en eld (tänker bara på alla stackars igelkottar som brinner upp) men på något sätt fira in våren.
God mat och tårta. Samla ungarna. Nära vänner. Ge barnbarnen traditioner.
Fast i år blir det ju inte...
Fyra vuxna människor är inte lätta att tvinga hem till morsan på samma dag utan att ens förvarnat innan men kanske till nästa år? Ska försöka komma ihåg det.

I morgon är det 1:a maj. Ett datum som har djupare traditioner och innebörd hos mej.
Arbetarnas dag. En dag för solidaritet, kamp mot orättvisor och sammanhållning.
Årets tema är "jämställdhet" och vi skall förmodligen åka hem till Göteborg och demonstrera.
Margot Wallström talar där. Bara en sån sak.
Väderprognosen säger regn imorgon med men jag hoppas de har fel.
Sol och klarblå himmel önskar jag mej. Lunch på någon uteservering utan att riskera frostskador på ädlare kroppsdelar.

Nu ska jag vila lite middag å läsa en stund. Det är sådant man kan unna sej när man är ledig och regnet piskar mot rutan.
Kaoset här nere i köket lär inte rymma under tiden.

Puss/ Asta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare