söndag 27 november 2016

Uppdatering om Gotteman



Någon kanske undrar hur det är med Gottfrid?
Jo tack, det är kiss.
Kiss? tänker du. Är det ett annat uttryck för "Det är bajs" som i betydelsen av dåligt.
Nej, det är kiss precis som jag säger. Kiss på golvet var å varannan dag.

Veterinären ringde mej i fredags precis som utlovat och mycket riktigt, det är ett diskbråck han har. Diskbråck så långt ner i ryggen kan göra hundar förlamade, få dem att inte kunna hålla sin urin och ge kraftig smärta. För Gottfrids del så har han "bara" fått smärtan. Tror jag.
Detta diskbråck försöker man då behandla medicinskt i första hand så från och med torsdag kväll satte jag ut hans värkmedicin som han gått på en månad eller nåt nu och i fredags började han med en kortisonkur. Det är en ganska rejäl dos initialt som skall trappas ut under tre eller om det var fyra veckor.
Fungerar inte det medicinskt utan smärtorna kommer tillbaka så får vi operera.
Jag frågade om prognos å mening med det på en så stor hund men veterinären var positiv och sa att det alltid finns en risk att operera bland så mycket nerver men att det brukar bli bra och 70-80 % blir helt återställda.
Så operation får det bli. Om det behövs.

Helgen har gått utan Norcarp och än har han inte fått ont.
Däremot kissar han inne.
Det har han alltid gjort... nån enstaka gång, nån gång varannan vecka kanske och främst på Noahs saker. Under den här konvalescensen har det varit mer, några gånger i veckan och jag har inte tolkat det som diskbråcket utan att han protesterar mot att jag är borta mycket och att vi inte går långa promenader.
Veterinären sa att kortisonet kommer att göra honom hungrigare, törstigare och mer kissnödig. De sista nätterna har han kissat inne på flera ställen, alltid på saker vilket väl talar för att det "inte bara kommer" utan att han åtminstone delvis kan styra det.
Valpar som kissar på golvet är nästan söta. Vuxna hundar... nja, det blir väääldigt mycket kiss. Luktar väldigt mycket oxå. Trots skurade golv ligger det som en doftmatta av hundkiss över vår första advent.
Ska pröva stänga in honom i köket i natt för att skademinimera.

Vi var på stan idag. Det skulle vara Julmarknad och det lät så mysigt.
För mitt inre såg jag torget fullt av stånd med blommor, mossa, dekorationer, ljus, tomtar å änglar, senap å korvar. En folkfest. Så jag tog med mej Mini å Gotteman å åkte in.
Det visade sej vara ett partytält med kanske tio bord där flertalet sålde hemmagjord sockerkaka och annat rätt oaptitligt. Tog två minuter att passera.
Men Gotteman fick lukta lite på staden i alla fall och han är ett nöje att ha med sej. Så många människor stannar och vill klappa eller prata om rasen en stund. Så många som kommer fram å säger att han är härlig eller vacker.
Så klart! Han är både härlig å vacker min stolthet och han uppför sej alltid.

Sååå, jag håller andan och mina två tummar att han ska bli bra på kortisonet nu, att svullnaden ska lägga sej och att han ska kunna börja leva (nästan) som vanligt igen.

Då vet ni.

Puss/ Asta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare