tisdag 5 juni 2018

SCB's stora partisympatiundersökning

Bildresultat för scb partisympatiundersökning

Idag släpptes den. SCB's stora partisympatiundersökning i maj månad, 4 månader före valet.
Det är den partisympatiundersökning som bäst brukar stämma med hur rösterna fördelar sej på valdagen.
De rödgröna får tillsammans 40 procent i SCB:s mätning, mot 38,6 procent för allianspartierna. Ett problem är väl att varken S eller MP sagt sej vara villiga att fortsätta regeringssamarbetet.

Moderaterna fortsätter stadigt framåt. KD och MP får katastrofsiffror.
SD rusar framåt som tåget och S gör sitt sämsta resultat sedan allmäna val inrättades.
Alltså ungefär som jag förutspått. Jag underskattade något hur besvikna MP sympatisörer från förra året är och jag underskattade även hur många svenskar som kan tänka sej att rösta på ett rasistiskt parti men på ett ungefär har jag känt in vibbarna.

Socialdemokrater som hittills uttalat sej låter förbluffande lugna och segervissa.
Den närmaste tiden kommer en rad reformer presenteras som de förväntar sej ska blidka massorna.
Jag tror... och jag har ofta rätt i dessa "gissningar"... att de har fel.
Jag tror att en ordentlig och smärtsam självanalys vore på sin plats.
Bot och bättring.
Gör om och gör rätt.

Min analys är att Socialdemokraterna främst har gjort följande fel.

1. ) De har inte visat en tydlig vision om vad de vill för Sverige framåt.
Varför är det viktigt att Socialdemokraterna får fortsätta styra landet.

2.) Löfvens fjäskande och flirtande för L och C ses inte med blida ögon av många Socialdemokrater. Många S sympatisörer vill inte se partiet vända sej höger ut.

3.) Haveriet kring LSS har kostat många röster. Många.
Det är en relativt liten politisk fråga men den har stor känslomässig sprängkraft.

4.) Regeringen har inte på ett pedagogiskt vis redogjort för framgångarna under mandatperioden.
Men framför allt...

5.) Hoppet om att med en sträng å inhuman migrationspolitik och en kall å hård retorik kring den samma locka tillbaka väljare från SD har inte fungerat.
De lite inskränkta, smårasistiska och politiskt oinsatta väljarna lockas mer av Åkessons tydliga retorik och enkla lösningar på svåra problem än Löfvens kappvänderi.
Däremot  lämnar trogna S väljare sina sympatier av förda politik när de inte längre känner igen sej. Jag är långt ifrån ensam.
Löfven fiskar helt enkelt i fel vatten eller med fel drag.
De fula gäddorna nappar inte. Övriga fiskar flyr betet... till V eller till C i huvudsak gissar jag beroende på var i det breda Socialdemokraterna de tidigare har befunnit sej.

Jag tror inte att Socialdemokraterna vänder detta med några snygga reformer.
Jag tror det behöver blåsa kritiska och föränderliga vindar genom sosseborgen, att Löfven och hela partistyrelsen behöver avgå och att nya, mer ideologiska krafter får verka.
Och jag tror tyvärr att svenska folket behöver få känna på vad en Alliansregering, kanske till och med en SD ledd regering, kan ställa till med.

Kom ihåg den 10/9 var ni läste dessa tankar nånstans.

Puss/ Asta

1 kommentar:

  1. Bra analys!
    Jag tror att du har rätt. Jag läste i GP att S förlorat många röster inte till andra partier men till ”Jag vet inte vad jag ska rösta på”.
    Jag känner själv likadant, känns som att det blir ett svårt val i år.

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare