onsdag 6 juni 2018

Sverige

Anneli Lodéns foto.

Petronella tog helt fantastiska bilder idag på mej, Gottfrid och Noah.
När vi kvällsbadade nakna med vita rumpor. Fast Gottfrid behöll pälsen.
Tyvärr får jag inte lov att lägga ut bilderna här el på sociala medier för det kan finnas nåt litet pervo till pedofil som går igång på barnrumpor... ni får ta mej på mitt ord, de var fantastiska!
Vi har haft en underbar Nationaldag med pizza på stan, bubbel i trädgården, (allergi from hell) glass och kvällsbad och bättre än så (-pollen) kan vårt land inte hedras.

Jag älskar detta land av såååå många anledningar, men här är några. 

Vi har varit i fred i 200 år. Det är världsrekord.

Allemansrätten. Denna fantastiska lag som ger oss tillgång till naturen.

Vi är ett land med starka traditioner av solidaritet, både mot de som bor här och mot människor i världen som har det svårt.

Vi värnar om och har en levande demokrati.

Våra fyra årstider

Saltlakrits

Världens starkaste djurskydd

Världens mest jämställda land (vi är stolta men inte nöjda.)

Vi tillhör, när andra länder rankar, ett av världens bästa länder att leva i.

Vi har starka HBTQ lagar

Bohuslän är det inte många platser på jorden som slår när det kommer till skönhet.

Vi är världsmästare i hockey.

Vi är landet där ABBA, Zlatan, Volvo, Ikea och Peter Forsberg kommer ifrån.

Kebabpizza... Förlåt jag menar matjessill, färskpotatis och gräddfil är vår nationalrätt

Svenska jordgubbar!

Vi har åtminstone ambitionen om en jämställd skola och vård

Vi har ljusa sommarnätter

Få rejäla naturkatastrofer

Vi är ett land människor vill fly TILL.

Det finns så klart mer, mycket mer, som är fantastiskt med detta land som jag är så gruvligt stolt över.  Jag är patriot. Jag avskyr när folk pratar om dåliga saker som "typiskt svenskt." Jag avskyr när Sd målar ut mitt land till något det aldrig är.
Jag skulle bara om jag blev tvungen bo någon annanstans.
Jag vill leva, jag vill dö i Sverige.

Puss/ Asta


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare