onsdag 5 december 2018

# Lucka 5

Bildresultat för notondietanymore
Bild lånad av Google

 Min adventskalender där människor (och ett å annat djur) som jag beundrar och som påverkat mej presenteras.


# Lucka nr 5. Anna från Malmö alias @Notondietanymore

@Notondietanymore har jag skrivit om förut. Hon är ett av Instagrams absolut viktigaste konto och en solklar favorit hos mej.

Anna är 56 år. I större delen av sitt liv har hon kämpat med att acceptera sin kropp och sitt utseende så som så många andra kvinnor.
Hon har bantat med alla metoder som går och drömt/ trott att bara hon tappar X antal kilon så kommer hon att bli lycklig.
Hennes största hatobjekt på kroppen var magen, den har hon alltid haft komplex för, även under sina smalare perioder.
Till slut bestämde hon sej för att operera den, att plastikkirurgi var ända vägen ut. För att genomföra operationen var Anna tvungen att banta bort 10 kg... och det var här någonstans som hon började fundera.
Fundera på om hon verkligen skulle bli lycklig när hon "fixat" magen eller om det skulle tillkomma något nytt som behövde åtgärdas för att hon skulle känna sej fin, må bra, vara lycklig.
Hon började följa kroppspositiva konton på nätet och startade sitt eget @notondietanymore.
På kontot lägger hon upp bilder av sig själv. En del avklädda där man ser mkt hud och former, en del mer påklädda.
Kontot fick henne så sakteliga att inse att det inte var magen som var problemet utan att problemet satt i hennes huvud.

Idag är @notondietanymore ett av de stora kroppspositiva kontona i Sverige med 15300 följare.
Förutom att Anna hjälper mej att tänka friskare tankar om min egen kropp så uppskattar jag stort att följa en vettig kvinna i min egen ålder på Instagram.
Instagram kryllar inte precis av postfertila kvinnor.
Jag gillar att följa olika åldrar. Uppskattar att läsa om unga kvinnor å deras liv. Men alla åldrar behövs och ibland är det skönt med igenkänning.
Det är ju så överallt i det västerländska samhället att den "äldre" kvinnan (över 40) inte har någon status och därmed syns i färre sammanhang.
Och precis som mej är Anna svag för vackra kläder och i synnerhet klänningar, vilket är ytterligare en bonus.

Så in å följ vet ja.

Puss/ Asta

1 kommentar:

  1. Jag har funderat på att lägga till henne i mammas flöde. Sist jag delade nåt bopositivt fick jag bara höra tråkigheter.

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare