måndag 26 augusti 2013

Bloggdalas bokcirkel å rättning i leden...

I går skulle Bloggdalas bokcirkel med just nu sju aktiva medlemmar ha recenserat "Tusenskönor" av Kristina Ohlsson.
Hittills har jag och Ulrika (som valde boken) gjort det.
Jag tycker det är en smula respektlöst faktiskt, ffa mot Ulrika.

Vi tycker lite olika omkring reglerna.
Jag föreslog lite skärpta regler. Några höll med, någon gjorde inte det.
Tyvärr går det inte alltid att nå konsensus.
Den som väljer bok väljer fritt. Vi andra läser. Tycker vad vi vill i våra recensioner.
Den stora behållningen med att vara del av en bokcirkel är att man får ta del av annan litteratur/ andra författare/ genrer än vad man som ensamläsare skulle ha valt.
Kanske för att få bekräftat att "nä, det var ingenting för mej", kanske för att faktiskt upptäcka någonting nytt.
Recensionerna sker i tid.
Självklart kan saker å ting hända i livet som gör att man inte mäktar med att läsa men precis som med vilka andra förpliktigande hobbys som helst kan man inte dyka upp då å då eller dagen efter... då har liksom redan yogan/ spanskalektionen/ aggilitypasset varit. Samma här.
En månad. Det ska väl man fixa att läsa ut en bok på?!

Det är rättning i ledet nu brudar.
Nu fortsätter vi. Nån ny som vill hänka på?
Det är Ergo Sum som väljer nästa bok.
Ser stort fram emot det.

Puss/ Asta

7 kommentarer:

  1. Ja, du vet att jag håller med! Det KAN finnas anledningar, men det är inte en "hop on hop off" tur med bokcirkeln!

    SvaraRadera
  2. Min recension kommer - och jag tycker absolut att man skall våga utmana sig själv! med att läsa lite främmande genrer! Nu kommer mitt val: "En liten smula underbar" av Dawn French. En bok att skratta med, le och känna igen sig med. Har läst den på engelska - skall nu läsa den på svenska! Till den 25 september?

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Bloggdala låter fantastiskt kul. Får man vara med? Behöver utmanas att läsa böcker utanför min trygghetszon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får gärna vara med Therese. Varmt välkommen.
      Har du en egen blogg? Kram

      Radera
  4. Vad kul! Mig finner man på kattugglan.blogspot.se efter trög start är jag nu überladdad bokbloggerska :-)
    Kram

    SvaraRadera
  5. Finns det en chans även för mig att komma med i er bokcirkel? Jag har alltid drömt om att få vara med i en, men härikring är det närmsta bokcirkel jag kommit diskussionerna kring fikabordet på jobbet. Mig hittar ni på
    http://cattisboktips.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Catharina, du är så klart oxå hjärtligt välkommen in i Bloggdalas gemenskap. Va kul! Kram

      Radera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare