måndag 12 augusti 2013

Summering av sommaren

Idag, nästan halvvägs in i augusti, känns det som höst.
Regnet, mörkret, luften.
Nåt gör att det inte bara känns som en regnig sommardag utan som att det faktiskt har växlat årstid.
Fast jag kan ha fel... och trots att jag är höstmänniska så välkomnar jag gärna ett par veckor till av sommar.

Jag tänkte ändå att jag skulle ta å summera sommaren 2013 lite grann.
Juni, juli, augusti.



Juni...

Jag hade på allvar kommit igång med att springa och klarade nu av att springa 5 km eller mer vilket jag gjorde rätt ivrigt där i början på juni.

Den 4:e juni korsade jag, med musik i öronen, en väg och väcktes med alla sinnen av en tvärbromsande bil och tjutande bromsar.
Ett par decimeter från döden. Med kylskåpet fullt av pajer å tårtor.

Dagen därpå hade vi nämligen student för vår Mini.
Solen sken och allt var å blev så himla lyckat trots en del stress kring logistik.

Den 10:e juni hade vi den traditionella sommarfesten med jobbet.
Det blev detta året en ganska lugn och tidig tillställning men mysigt ändå.
Vi kunde sitta ute en stor del av kvällen och jag invigde min nyinköpta långklänning i kamouflagemönster.

Den 12:e kl 13:41 föddes mitt första barnbarn... äntligen!
Lilla Ängla, känslan var så stor!
Så mycket lycka, en sådan tacksamhet och stolthet.
Världens vackraste flicka... så klart.
Dagen där på fick jag träffa henne. Hålla. Lukta. Pussa.

Vecka 25, mitt i juni, var intensiv.
Jag träffade Annanas. Jag fick veta att Gottfrid hade en lunginflammation.
Pappa å hans fru hälsade på och maken å jag var på Harry's en kväll.

Sen var det parmiddagar, allergi, kämpande med löpningen.
Vi var å hälsade på Ängla å jag var äntligen och klippte mej efter typ ett halvår.

 

Juli...

Första veckan var jag sjuk i astma/ bronkit.
Intervjuades av Hallands Nyheter kring vår arbetsbelastning och träffade Maria, Nina och Jessica från bloggen i Varberg. Hade en underbar dag med tjejerna.
God mat och en massa prat.

Den 6:e juli premiärbadade jag.

Så kom första semesterveckan.
Jag läste en massa böcker. Jag åt gott. Drack vin.
Jag träffade Cissi. Grillade på stranden och var på GeKås.
Var på krogen med Cissi. Jag var på hundutställning.

Andra semesterveckan fortsatte i samma anda.
Lättja. Glädje.
Var å hälsade på pappi på tisdagen å strosade sedan i Göteborg längst hamnen och sen hade mys med några kollegor på onsdagen.
Cissi fyllde år.
På söndagen var Maria här med sina barn å vi hade en underbar dag med sol, bad, grill å spökhus.

Sista semesterveckan var en smula vemodig, lätt ångest inför att börja jobba... och jobba fullt igen.
Men jag startade upp den genom att en varm, vacker måndagkväll gå på Badjävlar med Cissi och skratta tills magmusklerna bara ville dö.

Gottfrid fick sitt sår och jag fick punga ut med en massa pengar. Munsår from hell drog oxå ner stämningen en aning.
Men jag hade även mysiga stunder.
Parmiddag och en lunchdejt med mina två mellanungar.
Den 29:e juli började jag jobba igen.

Augusti...



Ja hittills då. Har jobbat en massa med spridda dagar ledigt, vilket hittills har gått bra.
Småkul på jobbet även om man saknar kollegor som har semester.

Sen finns det så klart en del jag inte kan skriva om på en blogg som läses av både känningar å okänningar.
Men på det stora hela en fin sommar. Juli lär bli svårslagbar i fråga om soltimmar.
Jag har grillat, badat, solat, hinkat vin, ätit jordgubbar och skrattat mer den här sommaren än på mycket, mycket länge.
Allergin har varit kännbar men hanterbar och jag har klarat av att springa nästan hela tiden.
Jag ska försöka bära med mej alla vackra, ljuva sommarbilder i höst och vinter.
Sparade som en skimrande skatt.

Hur har er sommar varit? 

Puss/ Asta

1 kommentar:

  1. *ler* Fin summering A!! Jag har också haft en riktigt, riktigt bra sommar. Har verkligen saknat värmen och ljuset!! Skillnaden blir så påtagligt enormt stor när man äntligen får lov att uppleva en SOMMAR till skillnad från de senaste årens sommrar... Inte har jag gjort så förfärligt mycket saker.. Men jag har vilat. En liten missräkning var ju att du hade din semester JUST de veckorna jag var bortrest utomlands...

    Kram

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare