onsdag 9 oktober 2013

Julaftonsplanering

 

Välkomna till Årets Jul.
Denna underbaraste av högtider.
Ljus, glimrande paket, kärlek å gemenskap.
Inga konflikter, bristande personkemier, inget gnäll.
Bara mys, mys, mys. :)

I år har vi tänkt ändra på ett å annat i julfirandet.
Vi har länge talat om en vuxnare jul. En jul där vi inte fullständigt ruinerar oss alla genom att vuxna människor byter pengar med varandra och blir urpanka på köpet.
Hittills har "barnen" fått massor av julklappar.
Nån dryga tusenlapp per man.
Å så deras respektive.
Föräldrar.
Men Mini (... och i viss mån även jag) har varit motståndare.
Mini tänker på att hon vill ha många paket.
Jag tänker på att jag vill skämma bort mina ungar.
Å jag äääälskar att köpa julklappar. Å att få julklappar.
Men någonstans i all pengaångest och köphets så är det kanske dags för nåt annat.
En vuxnare jul.
Åtminstone mina stora flickor har minst lika god ekonomi som jag själv har.

Så!
I år har vi beslutat att vi köper till EN vuxen människa var.
För cirkus 500 kronor.
Jag skrev ner namnen på de små lapparna och Mini drog en i taget.
Väldigt korrekt och reglementsenligt allt sammans...
Så HÄR blev utfallet.

Petronella köper till Emelie
Emelie köper till Evelina
Evelina köper till sin pappa
Pappan köper till Tobias
Tobias köper till mej
Jag köper till Anthon
Anthon köper till Rasmus
Rasmus köper till Mike
Mike köper till Mormor
Mormor köper till Samantha
Samantha köper till Petronella.


Barnen i familjen får självfallet från oss alla, eller de som vill köpa. 
Julen är faktiskt barnens högtid.
(Säkert köper jag nåt litet pluttigt till mina barn ändå.)

Vi skall även införa en ny jultradition. Den vansinnigt roliga julklappsleken.
Inför det behöver varje person köpa en julklapp som troligen skulle kunna funka till vem som helst av oss för max 100 kr.

Förra året arbetade jag kväll och uppmanande mina små telningar att fira julafton hos sina respektives föräldrar. Därmed är denna julen MIN. Mohahaha...
Detta ska bli den BÄSTA julen, helt enkelt för att jag tänker tagga ner kraven på lycka och perfektion och delegera en del arbetsuppgifter.
Å ha barnbarn hemma. En liten Ängla å en liten Keylie
Vi får hjälpas åt med maten och alla kan bidra med något på julbordet.
Den som inte kan laga mat kan köpa läsk el öl.
Jag ska... självklart... göra köttbullarna å jansson eftersom jag är ungefär lika mäktig på det som på kanelbullar.

Men det där är finlir vi hinner prata mer om.
Dag är alltså Julafton 24:e december.
Tid är så klart strax före 15:00 så vi hinner avnjuta Kalle Anka och hans vänner.

Hur gör ni andra som har stora barn med julklappar å annat?
Berätta gärna. Å mina barn får gärna läsa inlägget och kommentera att ni läst å att det känns ok här, el på facebook eller hör å häpna... direkt till mej.

Puss/ Asta

2 kommentarer:

  1. Här har det givetvis blivit väldigt annorlunda sen jag skiljde mig rörande julklappar. Barnen vet om hur min ekonomi ser ut. De har väldigt rimliga önskemål. Vissa år har jag köpt mer och bättre och det har hänt att det blivit för otroligt liten peng nåt år. I och för sig så får barnen fler julklappar nu än tidigare då vi köper var för sig, plus att det kommit fler vuxna in i bilden. X-maken har bildat bo med en ny kvinna, ja du förstår. Vi vuxna byter inte julklappar med varandra. Det slutade vi med för jättelänge sedan.
    Själva julaftonsfirandet ser lite olika ut beroende på om barnen ska vara hos mig eller sin far. Vi kör vartannat år. Ska de vara hos honom så har vi en enkel lilla julafton tillsammans. Med bara det godaste och inte överdrivet. Är de hos mig så sätter vi oss ner och bestämmer tillsammans hur vi ska fira den och vad vi ska ha på julbordet eller så blir det så enkelt som för två år sedan då min lillebror bjöd på storjul. Dom bor störst så det är bäst att vara hos honom om vi ska vara många. Den julen gillade jag för det innebar inte så mycket arbete för min del. Vi hade "knytkalasaktigt" där vi alla bidrog med något till bordet.

    SvaraRadera
  2. *ler* Julafton! Jo, din planering ser bra ut - och att köpa julklappar till vuxna har vi slutat med för längesedan. Vi köper bara till våra pojkar och kusinerna (2 st.) Sedan köper vi vuxna paket för 100 var till julklappsleken och då kan det vara så att jag köpt en sak för 20 spänn och en för 80. Så det är den överraskningen som är grymt kul. Benjamin och Leon får inga dyra julklappar: EN sak var som är dyrare, men den betalar vi ALLA på, dvs, mostrar, mormoroch morfar.. Av sin farmor och den andra släkten blir det inga julklappar då de inte firar jul och dessutom inte ens bor här. Men vi älskar julen ändå!!! Jag skriver varje jul varsitt "julbrev" till killarna - om hur deras år varit, om mina drömmar för dem mm. DEM tycker de mycket om..

    Kramar

    SvaraRadera

Välkommen att sätta ditt tassavtryck, ditt avstamp, ditt tyckande.
Bloggen är levande genom sina läsare